ARUTLUSI
FILOSOOFILISEST ESTEETIKAST.
„Mietelmiä
filosofisesta estetiikasta“ (Suomi). „Die Betrachtungen über der
philosophische Ästhetik“ (Deutsch). Some toughts about
philosophical Aesthetic.“ (English).
ESTEETIKA
FILOSOOFIAST. Mõiste määratlemine.
Esteetika
mõistet on võimalik käsitleda õige mitmest erinevast, isegi
vastandlikust vaatepunktist lähtudes. Nõnda näiteks võib
esteetikat vaadelda esmalt kui pelgalt eri entiteetide n-ö
„ühendavat omadust“, teatud hinnangulist atribuuti, mis
määratlus jätab aga fenomeni selgitavalt avamata, (kuigi võib
selle „ulatust“ veidigi konkretiseerivalt piiritleda).
Teiseks
võimaluseks on näha esteetikas filosoofia haru, mis omakorda on
jaotatav kunsti-(ajaloo-)filosoofiaks ja esteetilise väärtuse ehk
kauniduse1
(või ilu) filosoofiaks. Esteetika säärasena, filosoofilisele
eksplikatsioonile allutatuna seadistab oma ülesandeks kas siis
kunsti kui fenomeni määratlemise tervikuna, või – sellega seotud
spetsiifilisema probleemistiku – nt. esteetilise väärtuse eripära
olemuse selgitamise, (st – selle erinevus nt. moraalsetest
väärtushinnangutest); samuti küsimus – kas on ühtset
kriteeriumit esteetilise väärtuse üle otsustamiseks, lisaks
nähtuse lähem piiritlus ja seesmine jaotus, jms.2
Järgnevalt
ongi peamisena käsitletuks filosoofilise(ma) esteetika
probleemistik, esmalt vaadeldes esteetiliselt väärtustatu
piiritlemise katseid antiigi eestkõnelejate veendumustes, edasi on
püütud järgida vastavaid pürgimusi nende jätkuvas ajaloolises
teisenemises antiigist hellenismi perioodi kaudu keskaega, ja sealt
ka edasi – vastavaid mõisteid kujundanud restauratsiooni
ajastusse.
Ning
nõnda viimaks vahest jõuda isegi 18.-19. aastasaja künniseni mil
esmakordselt „kinnistusid“ nood antiigis esile kerkinud, ja sealt
edasi kandunud, ja uusaja hakul defineeritud mõisted „kõike
hõlmama seatud“ süsteemses maailmanägemises.
Vaja
veel rõhutada, et peamises on proovitud piirduda vaid fenomeni
„mõistelise“ sisu mõnetise avamisega, -- on võetud järgida
kuidas saab alguse üks 'mõiste' paljude hulgast, et vaadata
kuidas see aja möödudes aina enam „kaalu“ omandab, muutudes
lõpuks juba ainuüksi oma „ajaloolisest inertsusest“ n-ö –
'iseseisvaltki olevaks´, omandades oma sõltumatu eksistentsi
ideede ajaloolisel näitelaval...
Antiigi
nägemus seadistas üldiselt „kauni“ tingimatuks eripäraks selle
propotsionaalsuse ja selle n-ö „tulemuseks“ meeldivuse tunde,
mis kaasub antud nõuetele vastava objekti jälgimisega. Kreeka vaste
-- ´kalos´ -- on mitmeti tõlgitsetav, -- nõnda
iseloomustatakse meeldivat ja imetlusväärset; samas kasutatav ka
(moraalsete) heakskiidu väljendusena, (millest nt. Platonigi hea ja
kauni samastamine näib otseselt tulenevat.)
Eel-sokraatiline
arusaam kas otsis mingit ühtlustavat (nt. numeroloogilist) ideaalset
n-ö „maatriksit“ fenomeni tagant koos Pythagorose
järgijatega või siis osutades esteetiliste hinnangute relatiivsele
seotusele üldise kultuuri-taustaga, taandades fenomeni kerglasemaks,
pelgalt „lõbu“ ajendavaks nähtumuseks oma resultaatide osas,
sofistide kombel.3
Platoni
mõtlemises kuulub „kaunis“ ideede-hierarhia tippu, hüvelisuse
idee lähedale. Tolle väärtuse adumine on seatud prioriteediks,
nõnda nt. sõnadega: „... siis kui üldse on elu elamist väärt,
kui näha saada kaunidust ennast.“4
Samas sellegi nendinguni jõutakse vaid käänulist rada mööda, --
esteetiliselt hinnatava äratundmisele ühes objektis järgneb selle
adumine mitmuses, siis – fenomeni abstraktne mõistmine ja viimaks
vahest isegi – müstiline ja sõnul seletamatu nägemus kõige
aluseks olevast – Vormist (´eidos') endast.
Viimase
kohta on öeldud, et ´Ilu Vorm´ ainsana kõigist ilmneb nii
nagu see „reaalselt on“, s-t – vaid esteetiliselt väärtuslik
on adutav kogu oma totaalsuses.5
Nõnda sofistidele vastu astudes eristab Platon „kauni“
mõistena pelgalt „meeldivast“, (vrdl. hilisem eristus: „ilu“
versus „kasulik) – lähtudes seejuures oma
ideede-õpetusest: miski on kaunis niivõrd kui vastab kauniduse
ideele, seega, et on harmoonias heiastatava ideega igal üksikulgi
juhul.
Tolle
üldiseima harmoonia konkreetsemaks vasteks on aga nõnda seadistatud
– ideaalne sümmeetria, mis avalduvat – otse vältimatult –
kauni objekti üksikasjades, harmoonia ideaalsega ei võigi avalduda
ebasümmeetriliselt, tegemist on suhtestatud vastavusega. Ehk siis,
-- nt. kunstiteos – on kaunis niivõrd kui selle valmistamisel on
„silmas peetud“ vastavat ideed.6
Ülimaks
seatud ideele vastavalt eristades veel fenomeni ilmnemise erinevaid
astmeid, -- suhtelist ja absoluutset ilmnemise moodust; samuti
hüljates pelgalt meelelised kriteeriumid otsustamisel, ning
kehtestada nõue, et kunstiteos peab evima seesmiselt ühtset
(orgaanilist) ülesehitust. Samas Platoni arvates
kunst iseenesest aga pea taunitav, kuna lisamas vaid pette-kujutelmi
varjutatust, n-ö „koopia koop(i)ast, millega võivat see aga
osutuda moraalselt-kasvatuslikult eksitavalt „õõnestavakski“.
Peamiseks Platoni esteetikas on aga veendumus, mida
hilisemad mõtlejad on põhjanud-põhjendanud nn. -- „objektiivse
ilu teooria“ nime all.
Platoni
mõtlemises kuulub ilu idee ideede hierarhia tippu, hea idee
lähedale. Tõusmine selle idee tajumiseni on primaarne: “siis kui
üldse kunagi on elu inimesele elamist väärt, kui ta saab näha ilu
ennast”. Kunst ei ole aga siiski inimesel hea, kuna see vaid
edendab näivust tehes pilte varjudest, ja lisaks kontrollimatu
kunst mõjub kahjulikult pakkudes valesid ideaale ja toites kirgesi.
Esimesed sammud ilu idee tajumisel tehakse looduse mitte aga kunsti
seltsis. Muu eest hoolitseb filosoofiline vestlus.7
Aristoteles
rõhutas rohkem mõistete kaunis ja hüvelisus lahknevust, kuna
esimene on ennekõike vaid atribuudiks, teine väljendamas seevastu
mingit tegevust (kui n-ö „liikumist“). Kaunis määratletakse
omaduste põhjal nagu nt. - korrastatus (´taxis´),
sümmeetria (´sümmetria´) ja
suunitletus/piiritletus. Millega on samas juba öeldud, et „kaunis“
seostub ennekõike just aistingulise materjaliga, (juba
etümoloogiliseltki: „esteetika“ kreeka-keelseks vasteks on
´aisthesis´, mis tähendabki just aistimist,
tajumist, tundmist.)
Samuti
peab see olema aina „õiges mahus“, st – tervikule ei või
midagi lisada ega sealt midagi eemaldada muutmata selle seesmiselt
korrastatud ja „suunitlevalt piiritletud“ ühtsust. Esteetiliselt
väärtuslik on nõnda nähtult midagi sõltumatutki, ümbritsevast
ära-rippumatu loomusega ja „enese-küllane“, -- paljususest
moodustunud ühtsus, tervik. Kriteeriumiks, mille põhjal otsustada
sobivaima „määra“ üle on igal üksik-juhul mõõtu-andvaks
hinnatava objekti ´vorm´.
Antud
mõiste on Aristotelesel mõistetud samuti objekti
konstitueerivana, (nagu Platoni ´idee´) --
vorm on „asja mõte“, eesmärk (´telos´) ja
kuulub nõnda ka esteetika valda. Sarnaselt Platoniga
on ka Aristotelese käsitluses kauni suhe hea ja
eeskujulikuga siiski võrdlemisi otsene.8
Aristotelese
kunstikäsitlus seevastu on aga otseselt Platoni
vastava käsitluse kriitika. -- Kui Platonil on kunst
tunnetuslikult alaväärtuslik, kuna pelgalt „jäljendav“, seega
nt. kasvatuslikult täiesti kõlbmatu, siis Aristoteles
hindab kunsti mõjujõudu kõrgemalt. Viidates tõigale, et kogu
kunstiloome siiski ei olnud ka tollal pelgalt „idealiseeritav“,
omistab ta kunstile muidki funktsioone, milleks võiks olla nt --
„tunde-kasvatus“. (Viimane tähistus on tinglik, kuna otseselt
kasvatuslike küsimustega Aristoteles kunsti ei
sidunud.)
Peamisi
pooldavaid hinnanguid kutsub esile tragöödia ja ka muusika. Viimane
täitvat üheaegselt nii mängulisi/kasvatuslikke (´paideia´)
ja n-ö -- „ülendavaid“ (´katarsis) funktsioone,
teisalt oli aga oluline lihtsalt ka n-ö „meelelahutuslikel“
(´diagoge´) põhjustel. -- Nõnda on see kõik kui
üks varasem esteetilise elamuse analüüsi katse, lahutades selleks
nähtumus osadeks ja rõhutades samas nende eri osade olemuslikku
ühtekuuluvust. Üldiselt on Aristotelese nägemus
küllalt lähedane Platoni omale, see ei ole mitte
midagi konstruktiivselt uut, vaid pigem kui poleemika eelnevaga.
Sellest
kaugemale Aristoteles ei lähe. On siiski ahvatlev tõlgendada
säilinud tekste veidi kaugemale. Kui
öeldakse et objektist puudub midagi või et selles on midagi
liiast, on nõutav kriteerium või mõõdupuu, mõte täielikust
liigi esindajast. Sellise täieliku eeskuju pakkus Aristotelesele
objekti vorm (või idee). Iga objektile vastab mingi vorm, ja seda
objekt just taotlebki; see on selle eesmärk või mõte. Et saada
selgust, kas midagi on ühtne ja terviklik ja nõnda ka ilus, tuleb
teada, mis on sellele liigiomast, mis on selle vorm või eesmärk,
milline on täielik liigi esindaja.
Oletatakse
et kasetaim kasvab ideaalsetes oludes: välk ei kahjusta selle tüve,
toitu on piisavalt ja ka talvepakased ei ole talumatud. Nõnda kasvab
sellest valitud isend; see on sarnane liigi vormiga (või ideega) ja
selles mõttes eriti reaalne, et selles on vaid väheseid teostumata
võimalusi. Siis on see ilus. Platonile sarnaselt on ka Aristotelesel
ilu suhtestumine hea ja ihaldusväärsega üsna lähedane.9
Otseselt
lähtub Platoni ideede-õpetusest aga Plotinos,
ligi viis sajandit hiljem ja näib, et suures osas ta väitles just
aristotelliku arusaamisega, n-ö oli siis tegemist platonismi
restauratsiooni katsega. Nõnda näiteks vastustas Plotinos
järjekindlalt Aristotelese maksiimi, mille kohaselt
esteetiliselt hinnatav olgu ennekõike sümmeetria seaduspärasustele
vastav: osade kooskõlast sündiv täius on tema arvates
parandamatult varjutatud pelgast summaarsest liitmisest johtuvast
küündimatusest.
Ideaalne
esteetiline väärtus seevastu peaks olema midagi olemuslikult
terviklikku, -- kuna ka idee oma alustelt lähtudes kui „jagamatu
tervik“, mille kirjeldamisel saavat kasutada vaid atribuute nagu –
särav, hiilgav, vms – millest ta siis tuletab eelkäijate nn.-
„sümmeetria-teooria“ kriitika. Antud tõdemus lähtub Plotinose
üldisest veendumuslikust tagapõhjast, see tähendab täiuslikust
„Ühest“ (´Hen´) emantsipeeruvast ´kosmeon´ist,
graduleeritud loomusest. „Kaunis“ ülima positiivselt kirjeldava
adjektiivina reserveeritud tolle ülima tõelisuse iseloomustamiseks.
See
tähendab arusaama, mille kohaselt nähtumuslik paljusus on taandatav
n-ö tunnetamatule „ühtsele alusele“, mis ilmnevat ideelise
olemise vormis -- ´nous´, -- (see on ´logos´es
ilmnev „maailma-mõistus), mis omakorda vahendatud ´psühe´
kaudu aistitavaks. Viimase kaudu saab siis Plotinose
järgi inimene hetkeks, „pimestava sähvatuse valguses“ aimu
tõelisemast ja tegelikumalt olevast. See kogemus nimetataksegi siis
„kauniks“, see tähendab idee „ilmnemise mooduseks“, kuigi
nõnda-nähtu ju vaid osake tollest isegi juba vaid -- „moonutatud
tõelisusest“.
Teisalt rõhutanud Plotinos eriti, -- erinevalt sellega
oma eelkäijaist, -- et inimese hing on samuti esteetilise elamuse
kujundamisel kaasategev, kuuluvat seegi ju ühe eristunud osana
´Psühe´-sfäärilisuse sisse, mis ainsana võimaldab
heita pilku -- „tagasi“ -- tõelisele maailmale, (hinge kaudu on
inimene endiselt seotud ´Hen´iga). -- Nõnda on aga
esteetiline elamus Plotinose tõlgenduses seotud ka
„meelde-tuletamisega“10
(´anamnesis´), mis on tähelepanuväärne seoses
eriti oma hilisemate edasi-tõlgendustega, kus ´anamnesis´
mängib olulist osa fantaasia-teooriates. „Meelde-tuletamine“
kehtis ju ka Platonil, olgugi – kogu tõelisema
teadmise suhtes; seega oli vahest peamiseks erinevuseks, et
Plotinos rakendas seda platonliku tõdemust otsekui veidi
empiirilisemal kombel (nt nõnda „meenutavat“ tuleleek hingele,
kõigest aistitavast kõige enam, seda algseimat ja kaotatud
„olemuslikku antust“).
Plotinose
järgi sõltub nii mitmetahulise kui ka ühtse olevuse ilu sellest,
et kas see olevus on idee taoline; ideede kõrgem tõelisus otsekui
kumab või särab läbi selle. Idee on jagamatu tervik, ja kui asine
objekt muutub idee taoliseks, tuleb ka sellest ühtne tervik.
“/.../
kogu selle maailma ilu sünnib samasusest ideedega. /.../ Inetu ese
on midagi mida selle vorm täielikult valitseda ei suuda, milles
mateeria täielikult ei vormu idee sarnaseks. Idee tungib objekti,
rühmitab ja korrastab erinevad osad ühtsuseks, kogub segaduse
koostööks, teeb osadest harmoonilise terviku. Idee on
terviklikkus, ja see, mida see kujundab, sel tuleb muutuda ühtsuseks
sel määral kui see mitmekesisusele on võimalik. Ilu hakkab
paiknema selles, mis nõnda on kokku kogutud, nii osades kui ka
tervikus.”11
Plotinose
mõtet võib tõlgendada järgnevalt. Kui osadest koostub mõistetav
ja mõistuspärane tervik, võidakse leida mingi tervikut ja kõiki
osi valitsev ühtsuse põhimõte, mingi mõte või idee, mis seob
osi üksteise külge, nõnda, et objekti kohta võib öelda, et see
on üks ja mitte kaks või et see ei ole pelgalt midagi kaootilist.
Kui see terviklikkuse põhimõte on tugev, väga ilmne, tundub
loomulikuna öelda, et objekt väljendab ideed, sädeleb või kiirgab
seda väljapoole. Siis on objekt ilus.12
Järgneva milleeniumi eestkõnelejaks valitud siia Aquino
Thomas, kes omakorda seadis kilbile aristootellikud
maksiimid. -- Esteetiliselt hinnatav on ennekõike õigete
propotsioonidega (´consonantia´), samuti meeleliselt
nauditav, -- st siis ka, et – saavutamisväärne, millega on
esteetiline väärtus siis järjestiku tõlgendatud – esmalt
meeleliselt adutavaks, siis – aksioloogiliselt hinnatavaks ja
viimaks ka – ihaldatavaks/saavutatavaks objektiks. Eelnevaga osalt
kattuvaks nõudeks on – täiuslikkus (´integritas´)
ehk terviklikkus, mis on eraldi välja-toodud ilmselt esimese omaduse
üht erilist tahku rõhutamaks. Järeleandmiseks „ajavaimule“ on
aga kahtlemata väide, mille kohaselt on kaunis aina ümbritsetud
mingist ebamaisest särast või hiilgusest (´claritas´).
Seda
igati hilis-hellenistlikule ettekujutusele sarnaselt, kuna nõnda ka
Plotinos, ja keskaegsele maailmapildile kohaselt, n-ö
-- „legitiimsuse raskuskese“ oli asetatud väljas-poole
horisontaalset, inimlikku mõõdet; ilu, sarnaselt teiste
ülivõrdeliste atribuutidega osutas vertikaalselt, --
transtsendentsele... Plotinose ja Aq. Thomase
erinevus on aga puhtalt platonismi ja selle aristotelliku kriitika
vaheline erinevus, -- esimene näeb nimetatud „sära“ või
„kirkuse“ asukohana ideaalselt olevat, mida aga teise jaoks
eraldi-olevana ei eksisteeri mitte.
Sarnaselt
Aristotelesele näeb Aquino Thomas reaalsust
kui potentsiaalsust, mis evib pürgimust oma võimalikult aktuaalsele
väljendumusele, kõikjal ümberringi adutavad vormid on kui
suunitletuina oma ´telos´e poole n-ö „vormuvad“,
kütketuid võimalusi teostades. Mistõttu aristotelliku traditsiooni
tarvis eksisteerib esteetiliselt hinnatav alati vaid oma paljususes,
st – on erinevaidki kriteeriumeid ilusa määratlemiseks, millega
on samuti öeldud, et see pole vaid intuitiivse „taipamise asi“.
Inimlik
ilu on aga Aquino Thomase järgi kehalise-hingelise
antuse täiuslik kooskõla, kuigi hingeline poolus on loetud
tingimusteta primaarsemaks. Millest tuleneb ehk sugeneb üks,
iseenesest olemuslikki vahet-tegemine, ja nimelt – ülim kaunidus
on ennekõike moraalne, millega on, erinevalt varaseimaist, tõmmatud
selge eraldusjoon esteetilise ja moraalse hinnangulisuse vahel –
moraalselt hüveline on saavutamis-väärne, seevastu –
esteetiliselt kaunis vaid – väärilisim n-ö „vaatlus-objekt“.
Religioossetele kreedodele igat vastavalt on aga seadistatud, et
inimlik antus alati vaid ka piiratult olev, tingimisi esinev, lõplik
ja kaduv, -- mistõttu on kauniduse adumine Aq. Thomase
järgi alati seotud – teatud melanhoolia ja kurvameelsusega. Mis
eripära ei hõlma aga n-ö „jumalikult kaunist olevat sfääri“
kui igavesti kestvat, ainuvõimalikult täiuslikku olemist, mis
hõlmavat kogu väärtustatava selle ´ühtluses´.
AQUINO
THOMAS: Kehalisest
ilusast on olemuslikum siiski hinge ilu. Thomas räägib kaunist
loomusest ja kaunist teost. Kõik moraalselt hea on kaunis (mitte
aistimisele vaid mõtlemisele). Ka sõprus võib olla ilus. Kolmest
kriteeriumist viimane, claritas
ehk kirkus on problemaatiliseim. Thomase mainitud näited on selged:
kirkad värvid, valgus, jne. Problemaatiliseks muutub asi selles
punktis, kui juurde lisandub sügavam tasand: liigi põhiline vorm
(idee) ilmneb ideaalses esindajas eriti selgelt, see otsekui särab
temast. See ei too midagi lisaks kahele esimesele kriteeriumile, ja
nõnda tekib küsimus, miks Thomas on seda eraldi maininud.
Üks
võimalik vastus on et claritas ei kuulugi enam pelgalt ilu eelduste
hulka vaid sellese mõistelisesse erinevusse, mis on tehtud hea ja
ilusa vahele. Midagi ilmneb inimesele kaunina, kui ta pöörab eriti
tähelepanu selle täiuslikkusele, ta otsekui tõstab objekti
pedjestaalile, liigi esindaja näiteks, märgiks mis viitab oma
olemusele. Objekt on iseendast võetuna täielik, aga inimene näeb
seda ilusana, see saab inimese silmis uue varjundi: see muutub oma
olemuse väljenduseks.13
Ülevaateliselt:
nii antiigile, hellenismile kui ka keskajale iseloomulikule esteetika
probleemistiku käsitlemisele on omaseks, et adutava kauniduse
ilmnemise alused nähti peituvat milleski n-ö --
„mitte-nähtumuslikus“. -- See on tuntud kui nn.-
„kahe-tasandiline“ selgitusviis, mis appelleerib miskile otseselt
tunnetamatule, esteetiliselt hinnatava ilmnemisele eelneva n-ö -
„põhjusena“ nähti kas siis transtsendetset, -- ideelise
olemuslikuima antusena Platoni ja Plotinose
tõdelusis, või siis olevat kaunis alatine ´vormide´
aktualiseerumise protsess, aristotelliku traditsiooni kohaselt.14
Samuti
oli kogu seni-vaadeldud perioodile omaseks, et – esteetiliselt
väärtustatu aluseks olevat (ideid, vorme) mitte ei „loodud“,
vaid need pigemini kui „avastati“, millest johtuvalt iseloomustab
selliseid arusaamu mõnetine jäikus, elik piiratus, puudub täiesti
paindlikus erinevate hinnanguliste kriteeriumite rakendatavuse osas.
Nähtub see juba tõigastki, et – ei antiigis ega keskajal
püstitatud kunsti kui fenomeni mõistetki, rääkimata esteetika kui
terviku käsitlemisest.
Teisti
oli aga ´renessance´i ajalõikes, kus vastakaid
teooriaid ja suundumuste manifestatsioone tärkas ridamisi. Kuigi,
veel 15-16 sajand oli veel varasema tugeva mõju all, mille põhjuseks
oli osalt ka antiigi ja keskaja esteetika-kontseptsioonide vastavus,
mistõttu kohtas antiigi pärandit tõlgendavalt väärtustav uudne
mõtteviis, tihtipeale vaid juba skolastikute poolt kuulutatud
tõdesi. Samuti olid antiiksed autoriteedid oma
mitmeti-tõlgendatavates väitmistes õige lihtsasti kohandatavad
lausa vastakategi veendumuste põhjendamiseks.
Hilisem
esteetika-teooria areng ongi paljuski määratletav kui, -- üha
ortodokseeruva klassitsismi ning sellele oponeerivate uuenduslike
pürgimuste -- ´polemos´. Filosoofiline opositsioon
klassitsistlikule lähenemisele toetus 17 sajandil nt R.
Descatres´i, Baruc Spioza, Th. Hobbes´i jt kirjutistele,
kes üldiselt pidasid kaunist tundmise ja fantaasia pärusmaaks,
mistarvis ei saa olla mingeid jäiku reegleid ülepea, (millest
tulenevalt puudus antud mõtlejail ka süstemaatilisim käsitlus
kunsti fenomenist). Samuti rõhutasid mainitud mõtlejad igal juhul
eraldi ka esteetilise elamuse relatiivset loomust, olles nõnda
hilisema subjektivistliku kunstiteooria varajasteks
eestkõnelejateks.
Esteetika
tänapäevase mõiste formuleerijaks sai Baumgarten,15
seda alles 18. sajandil, tuntud kui Leibnitzi, ja
Wolffe´i käsitluse populariseerija, kelle siiski peamine
roll täita filosoofilise esteetika kui diskursuse alusepanijana.
Lähtudes Wolffe´i käsitlusest eristas Baumgarten
tunnetuses-protsessis mõtlemise pelgalt tajumisest (kreeka eeskujul:
´aistetha´-- `noeta´) -- paigutades esteetilise
elamuse akti saamise üheselt aistingulise poolele. Seda selleks, et
võimaldada selgitavalt avada noid „põhjuseid“, mis on eeldused
kauni kogemuse sünnile. Liigitades esteetilise elamuse sensitiivse
tajumise valda kuuluvaks, kohandas Baumgarten
aristotelliku maksiimi kauni-kunsti n-ö „eesmärgi-pärasusest“,
nimetades kunsti „senistiivse tajumise täiuseks“ (=
´prefectus´). Samas on tegemist sünteesiga, --
liites eelnevaga – Plotinosel ja Aquino Thomasel
esinenud „sära“-kontseptsiooni, nimetas Baumgarten
kauni elamust n.ö „eksitavaks kirkuseks“ („Irritirende
Klarheit“).
Uusajale
ainuomaseks on aga arutlused maitse ja hinnangu-võime üle ja
sellekohased analüüsid, (hiljem edasi arendatud eriti I.
Kanti töödes) olid Baumgartenile
näiteks hinnangulisus (´iudicum´) midagi mis oli
käsitletud ja nähtud kui: „...võime tajuda objektide
täiust ehk ühtsust selle paljususes. Täiust võidakse tajuda kas
spetsiifiliselt /st- intellektuaalselt/ ... või
siis irriteerivalt /st- sensitiivselt/. ...
Viimane aga ongi võrdne hinnangulise „maitsega““.16
Säärasena
on uudseks probleemi-seadeks ka küsimus sellest, kas esteetilise
elamuse puhul on tegemist ennekõike „subjektiivse“ või siis
„objektiivse“ kogemusega. Baumgarteni vastus kõlab:
miski on kaunis eelkõige seetõttu, et omab teatuid n-ö „väliseid“
(ehk objektiivseid) entiteete, mis aga samas on ka niivõrd
kompleksne oma toimelt (või: liialt ebamäärane, irriteeriv), et
seda tajutakse vaid subjektiivse meeldivuse tunde näol.
Baumgarten
ei
juurelnud selle üle, mis eristab ilu teistest väärtustest. Selle
asemel üritas ta selgitada, mida eeldatakse ilusalt objektilt ja
selle kogejalt. Tema
järgi on ilu seal, kus on segavat kirkust. Kui sensitiivsesse
valdkonda jääv kujutlus on väga selge, võib seda nimetada
ilusaks.
“Esteetika
eesmärgiks on sensitiivse teadmise täielikkus sellisena, ja sellega
mõeldakse ilu /.../.”17
Baumgarteni
järgi on seega loomulik rääkida samaaegselt nii ilusast
tähelepanekust, ilusast unest ja ilusast luuletusest. Esteetika
ülesandeks on uurida, kuidas nende juurde jõutakse. Baumgarteni
ilukäsitluses on nii uut kui ka vana. Traditsiooniliselt on ilu
eeldusteks peetud nt. objekti korraldatust, harmooniat ja ühtsust.
Nõnda mõtles ka Baumgarten. Ta kõneles siiski eelnevalt “teadmise
täielikkusest” aga sellega vaid seda, et: kujutlus või kujutluste
kogum on täielik (prefectus), kui sisaldab mõnesid jooni ja osasid,
mis sulanduvad üheks tervikuks. Selline
mitme-osaline ja ühtne tervik on ka elav, tähelepandav ja jõuline
ehk eksitavalt kirgas antus. Sellega jätkas Baumgarten ka Poltinose
ja Aquino Thomase traditsiooni, kus ilu eeltingimusteks peeti kirkust
ja sära.18
Sama
rida jätkas ka 18 sajandi Briti esteetika eestkõneleja nagu David
Hume, kelle arvates oli esteetiline elamus samuti ennekõike
-- „tundmise asi.“ Peamiseks Hume´i käistluses on
see, et lahknedes oma teoretiseerimisel varasema kauniduse filosoofia
n-ö „käidavatelt teedelt“ ja otsekui pidades olulisemaks
fenomeni empiirilist analüüsi, mis kahtlemata „sillutas teed“
hilisematelegi vastava-suunalistele ponnistustele.
Teiseks
uuenduslikuks punktiks, (mis on omaseks üldse kogu tollastele Briti
esteetika-käsitlustele), -- oli ilmselt seadistus, mille kohaselt
esteetiliselt hinnatav on nagu öeldud, ennekõike maitse, ja sellega
ka – midagi aistinguliselt tajutavat. Sarnaselt Baumgarteniga
Hume´i sisuliselt samastas mõlemad mõisted, kuigi viimane
arendas teemat põhjalikumalt. -- Nõnda nt ilmneb, kui Hume´i
kombel asuda lahkama „hinnangulise maitse“ toime-mehhanisme, et
eksisteerib teatud paradoks kauni hindamise tajumuslikus protsessis.
-- Ja nimelt: kuidas seletada (nt individuaalse) hinnangu ja „kauni“
kui n-ö „üld-mõiste“ vahelist võimalikku lahknevust? --
Esteetiline tunnustus on küll „maitse küsimus“, aga ometigi –
on midagi – mis on ´tõeliselt´ kaunis...
Otsest
vastust Hume´ keeldub nõnda tõstatunud küsimusele
andmast, viidates seejuures asjaolule, et ei ole võimalik igal
üksik-juhul öelda, -- mis konkreetsetes omadustes peitub
vaatlusaluse „objekti“ kaunidus, kuna – tõenäoliselt on
sääraseid „üksik-omadusi“ võrdlemisi suur hulk. Samas,
eelnevastki nähtub, et Hume´i jaoks ei olnud
objektile omased entiteedid kuidagi samastatavad neile omistatud
hinnangutega (st aksioloogia contra ´episteme´).
Kaunis ei ole kuidagi objekti iseloomustav omadus kuivõrd pigem, --
sarnaselt nt. värvidele – leiab selle tajumine sõna-sõnalt aset
„vaataja silmas“.
Täpselt
nõnda nagu mingi konkreetne väline ärritaja tingib millegi
„äratundmist“ nt punasena, nõndasama samastatakse (mõnel juhul
kindlasti) – too punane värvus, kujuteldavas n-ö „vaimusilmas“
-- millegi meeldivaga. Ajendid, mille alusel miski kaunina
pjedestaalile tõestetakse on Hume´ järgi
passionaarset laadi, selle eristusega, et esteetiline (ja ka
eetiline) hinnangulisus kuuluvat nn- „rahulike kirgede“ kilda,
millele vastandub siis „pragmaatiliselt orienteeritud“
passionaarsus (ja milledest omakorda lahkneb – teaduslik
„tõetunnetus“).
Üldiselt
Hume´i käsitlus ei saanud jääda muidugi lõplikuks,
hilisem kriitilisus on osutanud ka selle mõndadele „nõrkadele
kohtadele“, nagu nt – on kauni adumine kindlasti midagi enamat
kui värvide retseptsioon. Samuti on küsitavaks ka sellekohane
arusaam, et oleks võimalik kuidagi määratleda ningit n-ö „maitse
standardit“, st, et teatud rangetele kriteeriumitele vastav
hindaja (n-ö „Expert“) võiks tingimisigi selgitada välja
nt kunstiteose „objektiivse“ väärtuse. On nimelt õigustatum
väita, et kaunidus on midagi, mida millaski ei või kuidagi --
„tõestada“...
David Hume
on olnud hilisemale esteetikale tähtis just seetõttu kuna ta lõi
aluse assotsiatsiooni-psühhologiale ja eraldas järsult teineteisest
väärtused ja faktid. Tähtsad on ka tema esteetilised vaated:
Hume
erines (sarnaselt teistele briti esteetikutele) varasemast
ilufilosoofiast sellega, et ta ei lähtunud metafüüsilisest või
ontoloogilisest terviklikkuse-teooriast ja ei mugandanud
ilukontseptsiooni selle osaks. Tema lähtepinnaseks olid empiiriline
fakt, ilu poolt esile kutsutud heameel, ja nõnda ehitas ta oma
arusaama “altpoolt alates” (nagu ütlesid katselise esteetika
esindajad oma meetodi kohta 19. sajandi lõpus).
Teiseks
ulatub maitsest kõnelemine ja selle kõrvutamine tajumisega mõju
meiegi aja keelepruugile. Öeldakse et see ja see on riietunud
maitsekalt või head maitset näidates.
Kolmandaks
on põhjust mäletada Hume, kuna ta keeldus ütlemast, mis nimelt on
see objekti omadus mis kutsub esile heameele tunde ilust: selliseid
omadusi on ilmselt lugematul hulgal.
Neljandaks
rõhutas ta ilu ja heameele ühtsust. Peale antud rõhuasetust
ilmnes siiski maitse paradoks: kuidas sobitada kokku ühte tunnet ja
ilu üld-kehtivust. Hume teeneks võib lugeda vähemalt probleemi
püstitamist ja arutluse raskusastme nihkumist viljatutelt
arutlustelt tunnete üle hindaja võimekuse rõhutamisele.19
Nõnda
just arvas näiteks Immanuel Kant, kes väitis, et
esteetiliselt väärtuslikku ei ole võimalik kunaski hinnata mingite
n-ö „üldkehtivate reeglite“ kohaselt. Üldiselt: Kanti
käsitlus on selleks kindlasti liialt laiahaardeline, et seda antud
kirjutamise raamides, kuidagigi, ammendavalt „laiali laotada“,
võiks isegi öelda, et see oli esimene – niivõrd põhjalik
käsitlus filosoofilisest esteetikast üldse. (Ja vahest ka –
viimane...?)
Seetõttu
on siin järgnevalt võetud piirduda eeskätt n-ö „hinnangulisema“
poolega, proovitud alla kriipsutada neid uuendusi mida Kanti
arutlus kahtlemata tõi esteetika fenomeni selgitamisesse. Kuigi see
on komplitseeritud, arvestades juba suuresti uudset terminoloogiat,
mida Kant oma mõtlemise teel rakendas; teisalt tuleneb
sellest tõigast ka tarvidus vähemalt lühikese ülevaate järele
Kanti esteetika-käsitlusest, mõistmaks mil moel, kui
üldse, varasemad ideed Kanti käsitluses edasi
arenesid
Immanuel
Kant käsitleb ainest peaasjalikult oma teoses nagu:
„Kritik der Urteilskraft“,20
-- seega läheneb esteetilisele probleemisikule selle avaraimas
tähenduses, - on ju hindamisvõime, säärasena, esteetilisele(gi)
hinnangulisusele aluseks. Hindamise võime on omakorda jaotatav
vähemalt kaheks: määratlevaks ja reflektiivseks; esimese kohaselt
alistatakse paljusus mingi, -- nt – mõistelise – ühtsuse alla
(„logische Urteilskraft“) ja teisel puhul – mis puhul
suhtestatakse erinevus meeldumuslikult, -- ongi siis tegemist nn --
„esteetilise hindamisvõimega.“
Samas
ei märkinud sõna „esteetika“ Kantil sama, mis nt.
veel Baumgartenil, -- see ei olnud midagi pelgalt
aistitavat, vms. Kanti käsitluses tähendab
esteetiline subjektiivset tõdeluse liiki. Edasist liigendab veel
arusaam, mille kohaselt on subjektiivne hinnangulisus jaotatav oma
n-ö - „väitmistes“ kolmeks – aistinguliseks hinnanguks (nt
kriteeriumiks: „meeldivus“) ja – n-ö- „maitse küsimuseks“
(nt: kaunis, ülev); liigituse aluseks on postulaat, et kaks viimast
eeldavad oma kehtivuse osas teatavat konsensust, kui esimene on veel
pelgalt füsioloogiline.
Esteetiliselt
hinnatava esitamise aluseks on selle teatud n-ö „subjektiivne
objektiivsus“, samuti selle seostatavus meelehea tundega („Das
Lust“); kusjuures: kaunis ei ole pelgalt „meeldiv“
(„angenehm“), vaid seostub just sääraste
spetsiifiliste entiteetidega nagu: „ülev“, „kaunis“, vms.
Samas:
„... kaunis on see, mis põhjustab meelehead juba ainuüksi
hindamise käigus (mitte aistimise kui protsessi tulemusena, ega ka
mitte mõiste vahendusel.“)21
Millega on viidatud kauni sellisele eripärale nagu seda endast
kujutab selle fenomeni vahetu ilmnemine, st – seda kas on või
siis seda ei ole, seda on lihtsalt: „meeldiv vaadelda“ (kui
viimane ei johtu vaatamisest „endast“), see ei ole
reeglipäraselt, mõisteliselt hinnatav (erinedes sellega nt
moraalselt hüvelisest). Viimasest järeldub omakorda too Kantil
keskne veendumus, et kaunis ei ole kuidagi „tõestatav“, (millega
on vastu astutud nii Baumgartenile kui ka Hume´ile).
Immanuel
KANT: „Ei või olla olemas objektiivset
maitse-reeglit, mis mõisteliselt määratleks mis kaunis on /.../
... ei mingit reeglit, mille põhjal võidaks kedagi midagi kauniks
tunnistama sundida.“22
Selle ütelusega on vastu astutud traditsioonilisele nn.-
„objektiivsele esteetika-teooriale“, mis alates antiigist
rõhutas, et kaunis peab olema harmooniline, terviklik, särav
ühtsus, vms.
Kant
küll ei eita noid nõudmisi, küll aga teeb ta leksikaalse eristuse,
nimetades toodud kriteeriumitele vastavat nn. „sõltuvaks
kauniduseks“ (´pulchritudo adhaerens´), samas
esineb kahtlemata ka esteetiliselt pelgalt „maitse“ põhjal
väärtustatavat, see on nn. -- „vaba ilu“ (´pulchritudo
vaga`), -- toodud eristus osutub osaliselt piiritlevaks
loomulik-loodusliku ja -- `tehne´i abil
konstrueeritava eraldusjoonel.))
Samas
ei kuulu aga ka esimese kategooria „kaunis“ siiski mitte üheselt
reglementeeritava kilda, seda ei hinnata `pelgalt` reeglite
järgi, st – kuigi kauni ilmnemine, selle teatud
seaduspärasustest „ärarippuval“ kujul leiab aset teatud
abstraktsete mõistetega vahendatud kriteeriumitest, -- ometigi ei
sõltu (säärasegi) kunstiteose ilu täiuslikkus pelgalt noist
seadumistest, otsustavaks on sellelgi puhul kogetav meelehea tundmus.
D.
Hume´i „maitse-paradoksi“ lahenduseks pakub I.
Kant ülaltoodud eristust: kaunis versus meeldiv;
mõlemad rajanevad tundmisel, esimest eristab aga teisest sellega
seostatud „üldkehtivuse“ nõudmine. Meeldiv ei saa olla
üld-kehtivaks kuna see rajaneb aistingulisel, mis iseloomulik just
oma multivalentsuse määra poolest, (kuigi ka meeldivaks hinnatu on
Kantil siiski mõistetud esteetilise fenomenina).23
Kaunis seevastu on mõistetud kui -- „tunnetus-võime vaba ja
harmooniline mäng.“24
Mõistmaks
nõnda seadistatud tähendust oleks vaja meenutada, et Kanti
järgi on tunnetusvõime (Die Bewustsein) liigendatatav
ettekujutluseks (Die Einbildungskraft) ja arusaamiseks
(Das Verstand), esimene neist loob teatud nn. --
intuitiivse üldpildi vaatlusalusest objektist, mille teine samas
kohandab arusaadvaks mõistete vahendusel. Samas erineb väärtustatav
hinnangulisus olemuslikult pelgalt n-ö -- „vaatlus-otsustustest“
ja seda just oma meeldivusliku orienteerituse tõttu; teisalt ka
säärase protsessi teatud kvaliteedi poolest, mida võiks tinglikult
tähistada ka ´agone´eile omasena.
Seega:
üheltpoolt mängulisus ja kergus, -- fantaasia vaba „lennukus“,
seda üheltpoolt ja teisalt arusaamise vajadusest johtuv mõistelise
üldistamise tarvidus, mis moodustavadki vastastikuses harmoonias,25
-- millegi kauniks tunnistamise epistemoloogilise tagapõhja
Kanti käsitluse kohaselt.
Fenomeni
nn. - „meeldivuslik orienteeritus“ tulenevat aga asjaolust, et
just selliseid tundmusi äratavat iga „eesmärgi saavutamine“
vältimatul kombel, eriti kui see -- „tuleb ootamatult“. Millega
pole aga mõeldud ihaldatud saavutamist vaid pigem kui, -- teatud
aistingulise aktualiseerimis-protsessi iseloomulikku lõpptulemust
(`telos`)? See tähendab, et kaunis objekt küll --
`mõistetakse` -- just säärasena, aga
ilma, et selle olemust püütaks seejuures kuidagi, -- mõistete
vahendusel ammendavalt „avada“. Seda otsekui mõistes, et
taustaks on siin miski lõpuni tunnetamatu ja põhimõtteliselt oma
ebamäärasesse staatusesse jäävalt ammendamatuna näivaks jääv,
-- nn. - „esteetiline idee“, mida kaunis objekt
justkui väljendaks.26
Kanti
arutluse tulemused ei olnud vahest nii lõplikud kui autor
ise võis arvata, küll aga olid need esimesed nõnda ammendavad ja
nende kaalukuse parimaks kinnituseks on kahtlemata nende laialdane
mõju hilisematele teema-arendustele.
Immanuel
KANT: Kui inimesel
õnnestub tänu otsustusvõimele midagi mõista, on tasuks sageli
heameele tunne. Kui näen midagi vees vilksatamas, hakkan arutlema,
mis see olla võis; kui teen kindlaks, et tegemist oli konnaga,
tunnen sellest rahulolu, et see selgeks sai. Sama rõõmu mõistmisest
kogeb ka loodusuurija, kellel õnnestub avastada uus liik:
“
[...] võimalus viia kaks või enam
empiirilist heterogeenset loodusseadust ühe üldise põhimõtte
alla [on] aluseks õige täheldatavale heameele sageli isegi
vaimustuse tundmusele [...].”27
On võimalik et loodus kujutab endast süsteemi aga niivõrd
keerulist, et inimene ei suuda oma arusaamisvõime puudulikkuse tõttu
seda mõista. Inimese tegevust suunab ometigi oletus tõelisuse
mõistetavusest, mida Kanti termineid kasutades võidakse nimetada
nõnda, et loodust peetakse subjektiivse või vormiliselt
eesmärgikohaseks,
eesmärgikohaseks selle suhtestatuses meie tunnetusvõimega. Seega
oleks loodus otsekui mõistatus või ülesanne, mis on loodud
inimest silmas pidades. Kui inimene saab mingi selle mõistatuse osa
lahendatuks, tunneb ta rahuldust.
Ilu
poolt esile kutsutud heameel võrsub Kanti meelest samast juurest.
See tekib, kui tajutakse objekti mõistetavust ilma selleks mingit
mõistet kujundamata. Ja kui mõistet ei kujundata siis ei allutata
erilisust ka mingile mõistele alluvaks vaid paigutatakse see vaid
vastavusse heameele tundega. Nt. lille peetakse heameele tundmise
põhjuseks.28
Otseselt
lähtus Kanti käsitlusest nt Arthur
Schoppnehauer, lisades sellele, vähemalt esteetika
küsimusis, kohati ohtralt romantilise platonismi värvingut.
A. Schoppenhauer oli arvamusel, et objektis sisalduv kaunidus
ei eelda midagi objektilt endalt vaid üksnes sobivat „vaatamise
viisi“. Öeldes, et miski on „kaunis“, on öeldud vaid, et too
„miski“ asetseb esteetilise vaatluse all.29
Risti
vastupidiselt selgitas fenomeni aga HEGEL, kuna, --
„kogu maailm on ratsionaalne ja kõik mis ratsionaalne on,
see on ka tõene.“ -- Nõnda on ilu aktualiseerunud
võimalikkuse riik ennekõike. (Vrdl. nt. Aq. Thomas). HEGEL:
''Kaunis on Idee ja seetõttu on ilus ja tõene mõneski see
ja sama. Kaunil tarvitseb nimelt olla vaid iseenesestki tõene.
/.../ Siin pole küsimus tõest subjektiivses
tähenduses, kuis olev moondub kujutluseks, vaid objektiivselt
tõesest, kuis mina või väline objekt... /.../ ...
teeb mõiste tõelisuseks... /täpsemini/ ...
kaunis määratlub Idee meeleliseks ilmnemise vormiks.... (das
sinnliche Scheinen der Idee).“30
Ideede
kui „Vaimu“ tetravalentse ilmnemise vormis ilmub ilu ainsana
selle aistingulisel kujul, -- `Ideaalina´, -- see on
nõnda aktuaalsus, eesmärk ja säärasena ka – moraalselt hüveline
(nõnda varem juba Schelling, -- kaunis on hüvelise
väljendumise vorm). Samas on too ilmnemine astmeliselt
graduleeritud, põhjuseks on siinkohal ilmselt – kas amorfne
eristamatus, või teisalt siis võimalikul kombel samuti – puudulik
vastamine täiuse seatud nõudeile, seega – saab ülimaks lugeda,
-- inimlikku antust selleski vallas, -- kui elavat, teadvustunud
eesmärgi-teadvust (potentsiaalsusena). Ilmnemise moodused on aga
jällegi klassikalised, -- sümmeetrilisus, harmoonilisus,
vormi-kohasus, -- selle eristusega, et kuivõrd „on teada“ --
viimne kui eesmärk, siis on võimalik ka nõnda seadistada, mida aga
hinnanguliselt „ülemale“ seada, (nt elav-elutu, terviku osa, --
terviku „liige“/osis, vms, -- s-t – Päikesesüsteem on midagi
enamat kui kivihunnik aga vähemat kui nt lilleõis, jne).
Ilmnemise
eesmärk on ühetiselt ilmne, -- Absoluutse Vaimu täieline
ilmnemine kogu võimalikkuses, Jumal vajab kunsti olemaks ka
nõnda täiuslik...31
Üldiselt: Hegel jätkas aristotelliku liini, tehes
esteetilisest väärtusest midagi eesmärgi-päraseltki suunitletut,
samuti oli seda fenomeni vaja seostada moraalselt hüvelisega; samas
müstifitseeris antud autor nõnda-mõistetu (sõnaliselt) millegi
„kirkamalt“ ilmnevana. Lisaks võttis Hegel jätkata
Baumgarteni algatust liigitades esteetilise
aistingulise kilda (eristades selle mõtlemisest), millega oli seatud
põhi paljudele hilisematele nn - „objektiivse esteetika“
järgijate teooriatele.
Viimast
nähtumust on ka kritiseeritud, kuna Hegel ei
tarvitsenud „aistingulise ilmnemisega“ mõelda vaid aistitavat;
teisalt on viidatud puudustele seoses Hegeli
käsitlusele omase hierarhilisusega, -- mis aga ei võimalda
ambivalantsemat lähenemist üksik-juhtudel. Esteetika on Hegelil
käsitletud peamiselt kunsti-filosoofiana, milles ainuüksi ilu kui
fenomeni loomus avalduvat täiuslikul moel, ja ka – ammendavalt.
Hegel
võttis oma vaatluste aluseks kolm käsitlust kunstist, mida ta pidas
õigeteks ja üldiselt heakskiidetavaiks:
“1)
Kunstiteos ei ole looduslik produkt vaid inimese tegevuse saadus; //
2) see on tehtud inimese jaoks ja justnimelt inimese meelte jaoks ja
enam või vähem ka tajutavast valdkonnast saadud materjalist; // 3)
selle eesmärk peitub selles endas.”32
Esimesed
kaks lõiku eristavad kunstiteose looduslikest objektidest:
kunstiteos on inimese poolt valmistatud ja sellel on oma eesmärk. Ka
loodus võib olla ilus, kuid kunstiteos on tehtud teiste inimeste
jaoks:
“Lindude
kirju-värviline sulgkate särab ka siis kui kedagi poleks seda
nägemas, nende laul kõlab, kui keegi ka ei oleks kuulmas [...]
Kunstiteos seevastu ei ole nii naiivselt enesekeskne, vaid see on
olemuslikul kombel küsimus, kõnetus teisele kes tunneb oma südames
sama, kutse meelele ja hingele.”33
Lõpuks
eraldab kolmas lõik kunsti muudest inimlikust tegevusest. Kunst ei
ole moraali juurutamise, õpetamise või millegi muu taolise
abiliseks, vaid kunstil on täiesti iseoma eesmärk: ilu.34
Viimasel
aastasajal on esteetiline diskussioon, -- teiste seas, -- otsesõnu
plahvatanud tervikule vastu-käivate arusaamade paljususse.
Märgusõnadena on käibel olnud paljut erinevat: fenomenoloogiline,
analüütiline, freudistlik, jne, jne. -- esteetika. Paljuski on
uudsena pakutud aina ümber mõeldult „juba olnut“, teisalt
novaatorlikke vaimuvälgatusi sekka ja muidugi – mõisteline
´kosmeon´ on avardunud ennekõike, kuigi jah, tihti
vaid – sõnudes ümber eelkäijaid... Psühholoogiline
käsitlusviis, näitena siinkohal, on pakkunud esteetilise elamuse
„Sündmuseks“ tähistust nagu – nn -
„objektiviseeritud meelehea“ (Santayana). Millega
aga öeldud vaid, et Plato ´anamnesis´ on
ristatud Kanti käsitlusega „meeleheast“ ja saadud
valem üle-võõbatud „maalähedase psühhologismiga“.
Huvipakkuvamaks
on kindlasti tähelepanek, mille kohaselt, -- esteetiliselt
positiivse kogemuse eelduseks on vajalik teatud – nn -
„psühholoogiline distants“ (Bullough). Seega siis,
-- vajalik on mingi -- „peatatud hetke“ elamus samas, vajalik
„vahemaa“, vaatlev eemalolek; juba Nietzsche
kõneles, et liig rutuline ja heitlik ei saa millaski olla kaunis...
L.
N. TOLSTOI: Kuna kunsti
tegelik mõte on väljendada tunnet ja sellega teenida inimeste
vahelist kommunikeerumist, võrdleb Tolstoi kunsti ka keelega või
kõnega:
“[...]
sõnade abil väljendab inimene teistele oma mõtteid, kunsti abil
jällegi väljendab ta tundeid.”35
Tunde
´väljenduse´ all mõtles Tolstoi tunde vahendamist või
“kinnitumist” teistesse inimestesse. Olen väljendanud oma tunnet
alles siis, kui olen ka teised pannud samal kombel tundma.
Väljendatavatest tunnetest on Tolstoil järgmisi näiteid:
“Enesesalgamise
või alandlikkuse tunne, mida mõningates draamades esile tuuakse,
noorte kirglik armastus, mida kirjeldatakse romaanides, joovastuse
tunne, mis ilmneb maalides, või siis reipus, mis õhkub pidulikest
marssidest, või rõõmsus, mida äratab elav tants, või koomilisus,
mille põhjuseks on mingi naeruväärne jutt, või õhtuse maastiku
poolt äratatud vaikuse tunne – need kõik on kunst.”36
Tolstoi
käsitleb siis sõna ´tunne´ laias tähenduses, mil selle valdkonda
kuuluvad emotsioonid, tunded, tundmused, positsioonide ja
loomuomadused.37
Fenomenoloogiline
traditsioon omakorda seadistab Ed. Husserli suu läbi –
meelelise kaemuse nn - „intentsionaalsed objektid“ -- evivad oma
iseseisvas olemises teatavat tagapõhjalist nähtumust, traditsiooni
arvestades -- ´eidos´t. Martin Heidegger
seevastu oletas aga, et kui – kunstil ei tarvitseks piirduda vaid
meeldivuse-tundega, head kunstiteost ometi ei või võrdsustada
pirukatega, otsides esimesele tähtsamat rolli , leiab autor koos
Hegeliga, et kunst – so – tõe järele pärimine
ennekõike ja Aristotelest meenutades – kunst on
võimalikkuse jätkuv aktualiseerumise protsess.
Ilusaks nähtav kui kuuluks mingisse „teise maailma“, mis loob
alles sellise iseseisva terviku, mis liigendub suhtestudes ja omandab
erilise ´tähenduse´ allegoorilise sümbolina. Võrdlemisi
hegeliaanlikult kõlab ütelus: „Kui tõde ilmub teosesse,
see ilmneb... (erscheinen) ... See ilmnemine,
tõe olemisena teoses ja teosena on ilu.“38
On küll väidetud,39
et – nõnda nagu kogu filosoofia Euroopas peale Platonit
on platonism, nõndasama ka kogu esteetika lähtumas suuresti just
Platoni kunatistest sihiseadeist.
Kokkuvõtteliselt
võib aga esteetilise väärtuse läbivat probleemistikku määratleda
ka muul moel ja nimelt: peamisena on aina öeldud, et miski on ilus,
kuivõrd see on meeldiv ja seda vaid seetõttu, et midagi
takseerides selgitatakse välja vastav omapära (nt Aristoteles).
Teisalt ei ole seda iseloomustavat joont kuigi lihtne ühetiselt
reeglipärastada (Kant); kuigi võib nt seadistada,
ainuüksi vaatluse juures juba, et – esteetiline hindamine eeldab
teatud n-ö - „ülevaatlikku pilku“, otsekui erapooletut
lähenemist (Hume, Breadseley); või hoopiski:
„psühholoogilist distantsi“ (Bullough).
Klassikaline
arusaam juba seadistas, et esteetiline hinnang ei käibi vaid n-ö -
„aistitava materjali“ kohta, kuigi peaasjalikult see siiski just
meeleliselt adutav nähtumus. Seega siis nn - „objektiivne“
kunstiteooria, mis kehtis antiigist uusajani välja, -- seadistades
fenomeni paika kui, -- mingi aistitava, -- terviku nähtumuslikust
paljususest, mida vahel nähti eriti iseloomustavat teatud –
kirkus, ebamaine sära (Plotinos, Aq. Thomas).
M.
C. Beardsley
tunnistas et on nt psühholoogilist esteetikat ja mitmesugust
kunstifilosoofiat, aga pidas enda poolt analüütilist suundumust
siiski õigemaks, kuna see on abiks kõneledes kunstiteosest täpselt
ja mõistetaval kombel. Ta kasutas sõna ´esteetika´ lühendina
väljendi kohta ´analüütiline esteetika´ ja iseloomustas selle
valdkonda järgnevalt:
“Mida
võib sõna ´elupõline´ tähendada kõneledes muusikast? Mis
põhimõtetele võib kriitik määratleda luuletuse metafüüsilise
nägemuse? Mis oleks heaks põhjuseks öelda, et see näidend on
parem või halvem kui mõni teine? Sellised küsimused on esteetika
küsimused. // Uurimisala nagu esteetika koosneb
segadusttekitavatest hulgast probleemidest, nendest mis tekivad kui
kui üritatakse öelda midagi tõsiseltvõetavat tõest ja
õigustatut kunstiteose kohta. Teaduse alana koosneb esteetika
nendest põhimõtetest, mida nõuab kriitiliste väidete selgitamine
ja tõestamine. Nõnda võib esteetikat pidada kriitika filosoofiaks
või metakriitikaks.”40
Alates
18. sajandist kerkis esile nn- „subjektivistlik“ teooria ja asuti
uurima, millised võiksid olla kauni ilmnemise eeldused. Baumgarten
oli mõneti „sillaks“ ajastute vahel, -- pidades eeldatavaks küll
terviklikkust, samas aga põhjendamas ka subjektiivseid eeldusi, --
tervik olgu mõistetud sensitiivselt. Briti esteetika oletas mingit
erilist n-ö - „ilumeelt“, mida aitavat arendada kestev
harjutamine, võrdlemine, jms. (Hume). Kant
arutles põhjalikumalt, postuleerides, et miski on kaunis kuivõrd
see evib nii terviklikkust kui ka -- „arusaadavust“ (säärasena
just), kuigi mainitud omadused ilmnevad ka – ainult nõnda --
„kogedes“ - so – subjektiivse ja objektiivse teooria
sünteesis; millega, kuna see (Hegeli arvates)
ammendavaim, -- võetud siinkohal ka piirduda.
________________________________________________________
1
Eesti keele sagedaim vaste on küll -- „ilu-filosoofia“, samas
mõiste: „kaunis“ etümoloogiliselt algupärasem. -- Kui
mõiste. „ilu“ loetakse lähtunuks soome-ugri sõnast nagu:
„ilo“ -- s.t eelkõige just rõõmu tähistavast terminist, mis
nõnda on kui viitamas mõneti (kaudsemale) relatsioonile
nähtumusest. Seevastu mõiste: „kaunis“ on etümoloogiliselt
algupäralt germaani laensõna, mis tähistab vastavalt, -- gooti
´skauns´ = „kaunis“, alamsaksa ´sconi´ =
särav, kaunis. Samuti nüüdiskeeltes: saksa keele ´Schein´,
´schön´ samuti osutamaks särava-kauni algsele samasusele;
vene keele -- ´krasivyi´on seotud sõnaga nagu ´krasnyj´ehk
siis punasega, mis kui intensiivseim värv, (seostumas ka germaani
„säravaga“) tingis sõna-märgi -- „kaunis“.
2
Jyri Vuorinen: „Estetiikan klassikota“, Juva, 1993, s. 13-390,
lk. 25. (Faktilise ainese osas on osaliselt järgnevalt tuginetud
eeskätt antud kirjutisele).
3
Oli ka erinevaid arusaamu, Demokritos näiteks hindas
tollaseid kõrgemaid kunste – muusikat ja poeesiat – väga
kõrgelt, pidades neid iga kultuuri tekkimisele vajalikeks
eeldusteks.
4
Platon: „Pidusöök. Sokratese apoloogia.“ Tallinn, 1985, sealt
lk: 97.
5
Kaudsed paralleelid hilisemast esinevad nt I. Kanti
mõtlemises, -- Tegelikult Oleva, -- „Ding an sich“, --
adumine on küll põhimõtteliselt võimatu, kuigi see vahel
´otsekui´ ilmneks n-ö „äratuntavana“ kui ilu või
kaunidus maailmas, üldine harmoonia või korrapärasus.
6
Platon: „Timaios“, 28a-b.
7
J. Vuorinen, Ibid. „Platon. Kokkuvõtteks“.
8
J. Vuorinen: „Estetiikan klassikoita“, Ibid., lk. 60.
9
J. Vuorinen. Ibid. „Aristoteles. Ilu filosoofia.“
10
J. Vuorinen: „Estetiikan klassikoita“, Ibid., lk. 88.
11
Plotinos: Enneades 1. 6. 2.
12
J. Vuorinen. Ibid. „Plotinos. Ilu filosoofia. Ilu
eeldused.“
13
J. Vuorinen. Ibid. „Aquino Thomas. Ilu eeldusi.“
14
J. Vuorinen: „Estetiikan klassikoita“, Ibid., lk. 118.
15
Kunsti mõiste, selle tänapäevasel kujul, loojaks peetakse aga Ch.
Batteux´i (18. sajand), kes jaotas kunstilise tegevuse
kolme rühma – kasulikkusele orienteeritud; ´beauts arts´,
mil funktsiooniks „meelehea“ esile-kutsumine, lisaks eelnevate
süntees. (Sarnaseid veendumusi kuulutanud ka varasemad mõtlejad,
nt. -- Fr. Blondel ja J. Pontanus, 17. sajandil)).
Baumgarteni esteetika mõiste määratlus kõlab aga:
„Esteetika on teadus sensitiivsest teadmisest ja selle
esitamisest“. („Metaphysica“ § 533).
16
J. Vuorinen. Ibid., „Estetiikan klassikoita“, lk. 137.
17
Baumgarten: Aesthetica, § 14.
18
J. Vuorinen. Ibid. „Baumgarten. Ilu filosoofia. Ilu
eeltingimusi.“
19
J. Vuorinen. Ibid. „Hume. Hume tähendus.“
20
I. KANT: „Kritik der Urteilskraft“ -- teose põhisisuks
on üritus lahendada D. Hume´i esitatud „maitse
paradoksi“ problemaatika, -- kuidas võib „kaunis“ olla
üldkehtivaks, kui see ometigi rajaneb pelgalt tundeile. Teose kohta
on öeldud, et see on : „esimene teos, mis annab aimu modernse
esteetika tõelisest sisust ja vormist.“ (Ibid., lk.
178.)
21
I. Kant: „Kritik der Urteilskraft.“: (§ 40)
22
I. Kant: „Kritik der Urteilskraft.“ (§§ 8, 17)
23
J. Vuorinen. Ibid., lk. 196.
24
I. KANT: „Oletatakse, et meelehea liitub pelgalt
objekti intuitiivse vormi tajumisega (´apprehensio`)
/.../ ilma mingi seoseta mõistesse. Nõnda omame suhet vaid
subjekti, mitte objekti, ega meeleheaga ning ei või väljendada
muud kui objekti sobivust tunnetus-võimega, mis mänglevad
vastastikku vaatlus-hinnangute poolt määratletud viisil. /.../
meelehea võib nõnda väljendada vaid objekti subjektiivselt
vormitud eesmärgi-pärasust. /Kui/ ... ettekujutlus
(aprioorse intuitsiooni võime) moodustab harmoonia arusaamisega
(mõist/mis/e võime) tekitades meelehea tunde...
(st-) ... esteetiline hinnang objekti eesmärgi-pärasusest
/.../ objekti kutsustakse nõnda kauniks, ja maitseks nimetatakse
võimet hinnata sellise meelehea põhjal (st –
üldkehtivalt).“ [I. Kant: „Kritik der Urteilskraft“.
(Einführung, VII).]
25
Kanti järgi ei või inimene säärast -- „tunnetuslikku
harmooniat“ tajuda vahetult/otseselt; selle ilmnemise mooduseks
ongi kaasuv „meelehea“ kogemus. Lisaks rõhutades, et ka säärase
elamuse n-ö „ootamatus“ on üks seda konstitueerivaid tegureid
üldse. (Üks peamisi sääraseid.) Eelnevast tulenevalt oleks
täpsem öelda, et – kaunis objekt viib tunnetuse harmoonia
seisundisse, -- see on eesmärgi-sidus protsess.))
26
I. KANT: „Kaunidust üleüldse (olgu see siis
looduse või kunsti oma) võib nimetada esteetilise idee
väljenduseks. /.../ Esteetilise idee all mõistan ma sellist
kujutuslikku meelsust, mis põhjustab palju arutelmu, ilma, et
ometigi miski mõte, st – mõiste, sellele täieliselt
vastaks...“ („Kritik der Urteilskraft“, §
49).
27
Kant: „Kritik der Urteilskraft“, „Einfürung“ VI, lk. XL.
28
J. Vuorinen: Ibid. „Kant. Otsustusvõime ja
eesmärgipärasus.“
29
Arthur Schoppenhauer: „Die Welt als Wille und
Vorstellung“. Band 2. „Von Genie“, §31. (Üldiselt
peetud kaunist siiski väärtuseks, mis seotud nii objekti kui ka
vaatlejaga, täpsemini, -- seotud objekti teatud omaduste poolt
esile kutsutud meeldivuse tundega vaatlejas.)
30
HEGEL: „Vorlesungen über Ästhetik“ // „Scheinen“ --
s-t – ilmneb, aga ka – näivus, samuti – sära, kirkus +
kõlaline vastavus -- „schön“ = „Das schöne hat sein Leben
in dem Scheine“! [Y. Vuorinen: „Estetiikan klassikoita“,
Ibid., lk 237-240.]
31
J. Vuorinen, Ibid., lk. 248.
32
Hegel: „Vorlesungen über die Ästhetik“, Bassenge I lk. 36/
Knox I lk. 25.
33
Hegel. „Vorlesungen über die Ästhetik“, Bassenge I lk. 79/
Knox I lk. 71.
34
J. Vuorinen. Ibid. „Hegel. Kunsti filosoofia. Kolm üldist
käsitlust.“
35
Tolstoi: „Mitä on taide?“ 5 lk. 54.
36
Tolstoi: „Mitä on taide?“ 5 lk. 56.
37
J. Vuorinen. Ibid. „Tolstoi. Kunst väljendusena.“
38
J. Vuorinen. Ibid. , lk 337.
39
C.E.M. Joad: „Sissejuhatus filosoofiasse“, Tartu, 1996; sealt:
„Esteetika filosoofia“. Lk.: 287-312, lk.: 298.
40
Beardsley: „Aesthetics“, lk. 3-4.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar