EUROOPA
MODERNISM:
Euroopa
idee MURRanguperioodil.
//
„Euroopan modernismi: euroopalainen ajatelu sen känne-kohdissa“.
(Suomi).
//
„The European Modernism: Europan Idea in the Age of Rupture“.
(English).
//
“Das Europäische Modernismus: europäische Denkungs-Art in der
Grenz-Situationen“. (Deutsch).
Alustuseks
tuleks ühetiselt oma kohale seadistada kronoloogiline skaala: antud
essee käsitleb ülevaatlikult säärast perioodi euroopalikus ideede
arenguloos nagu ajavahemik vältusega ligikaudu 19. saj I pool kuni
20. saj II pool. Tegemist oli ajajärguga mil Euroopas valitsevates
üldistest ideelistes suundumustes ja nondega seotud partikulaarsetes
oludes leidis aset oluline teisenemine, mida tuleb lugeda suuresti
negatiivseks, kuna antud (esmalt muidugi) ideeline protsess
kulmineerus oma otseste ja konkreetsete kaasumuste osas ka 20. saj
alguse maailmasõdade barbaarsustes. Oma ulatuslikkuse tõttu olid
vastavad ideelised teisenemised veel 19. saj lõpulgi vaid vähestele
aimatavad, sajandivahetuse aegu aga teadvustati antud probleemi
üldisemalt rohketes tollal ilmunud kultuuri üldist allakäiku
käsitlevates teostes.1
Valgustusajastu
ja maailmavaateline ratsionalism püstitasid 17.-18. saj üldised,
nii individuaalses kui ka ühiskondlikus plaanis kehtivad
mõistuseideed, mida võimaldas uusaegne optimistlik mõtteviis ja
mis seadistasid, et maailmaprotsessil tervikuna peab olema teatav
"vaimselt eesmärgikohane" lõplik otstarve, ning missuguse
optimistliku meelsuse kõige ilmekamaks näiteks saab sealtmaalt
kehtinud nn "progressi-usk", s.t käsitlus ühiskonnast kui
graduleeruvas reas arenevast moodustelmast ja mille eesmärgiks saab
seatud valitsevate sotsiaalsete olude ümberkujundamine üldiseks
hüvanguks.2
Üldiselt tavatsetakse antud ajajärku tähistada terminiga nagu
modernism,3
kuivõrd oma peamistelt karakteristikumidelt vastab tollane üldine
ideeline ja sotsiaalne suunitletus just sellekohasele
kulturoloogilisele tüübile. Oma metafüüsiliste alustele taandades
oli modernne lähenemine esmalt ennekõike individualism, täpsemini:
subjektiiv-individualism, päris konkreetselt: personalism. Siin
ilmneb kujukalt too "uudne meelsus"-- platonistlik,
meeleliselt adumatu, mõistuslik-ideeline tegelikkus
on ühtäkki teisenemas sealtmaalt ja nimelt nn "teaduslikuks
tegelikkuseks", mis tähistab "reaalsust" kui
empiiriliselt kontrollitavat-mõõdetavat "miskit",
euroopaliku ratsionalismi konsekventset lõppjäreldust. Tegemist on
siin uusaegse üldiseimate kultuuriliste aspektide teisenemisega, mis
ilmneb eri valdkondades kui mehhanitsistlik ja füsikalistlik
maailmavaade, mis ei küsi mitte asja olemuse,
vaid pelgalt selle n-ö "rakendatavuse" järele.
Ometigi
saab ligikaudu 19. saj kekspaigast järjest selgemaks
maailmavaatelise (ideoloogilise) ratsionalismi võimetus ühiskonda
juhtida, mis johtus üldisest traditsionaalse kultuursuse
minetamisest, mille väljundiks omakorda sai nt jätkuv
sekulariseerumine ja profaniseerumine, ning teisalt ka spetsiifiliste
(positvistlik-füsikalistlike) natuurteaduste üha kasvav mõju.4
Üldise profaniseerumise kontekstis on samuti isiklikus plaanis n-ö
"raske leida elule mõtet" (Weberi nn "Sinnverlust"),
millega on siis tähistatud olukorda kus üksik-indiviid ei suuda
kogeda oma eksistentsi millegi eesmärgipärasena, ei suuda
tähtsustada elu positiivselt. Astleidvad muutused kajastusid
laialdaselt ka tollases sotsiaalses tervikpildis, kus suhteliselt
lühikese ajavahemiku jooksul toimusid tehnilise revolutsiooni käigus
õigegi pöördelised teisenemised valitsevates elutingimustes, mis
kuni 19. saj keskpaigani olid Euroopas üldiselt paljuski jäänud
varasemate sajanditega võrreldes olulises sarnaseks, järgnevuses
seevastu aga leidis aset üha kiirenev protsess, mille käigus
kujunes 20. sajandi alguseks välja juba suhteliselt kaasaegne
elukorraldus.5
Oma
osa tollase üldise ideelise kliima kujundamisel oli ka ka sellisel,
küllaltki keskse tähendusega, sotsiaalsel faktoril nagu seda
enesest kujutab sajandivahetuse aegu ja hiljemgi vohanud nn
"üleorganiseerumise"-fenomen ja sellega seotud
individuaalse alge sihiteadlik kärpimine. Eelnevat väitmist
näitlikumastaks tarvitseb vaid viidata tollastele rohkearvulistele
kõikvõimalikele seltsidele, ühendustele ja organisatsioonidele,
mis tihtipeale nõudsid oma liikmetelt tingimusteta kuuletumist
grupisisesele ideoloogiale, ning võimaldasid teisalt ka teatavat n-ö
"kollektiivset anonüümsust", milleta, olgu lisatud,
polnuks vahest võimalikud mõningad drastilisemad järgnevat
sõdade-perioodi iseloomustanud sotsiaal-poliitiiliselt
"vastutustundetud aktid".6
See,
et ülimaks kuulutatakse n-ö "poliitiline tõe-kontseptsioon",
teeb järgnevalt võimalikuks olukorra, mis vastandub teravalt (18.
saj-st kehtinud) induvidualistlikutele kriteeriumitele, (millede
näitena olgu mainitud või personalistlikku ise-mõtlemist ja
individuaalset vastutust väärtustavat lähenemist), ning kehtestub
sellele vastanduvana, ehk siis millegina, mis nt Schweitzeri
järgi
kujundab olukorra, kus: "...propaganda
on asunud tõe asemele /s.t:/
...oleme astunud uude keskaega. Üldise tahteaktiga on mõttevabadus
käibelt kõrvaldatud."7
Teisalt
iseloomustab kogu vaadeldavat perioodi ka teatavad irratsionaalse
suundumusega ideeline opositsioon, s.t kogu 19. saj jooksul
eksisteerisid ka paralleelsed allhoovused, mis ei jaganud
optimistlikku progressiusku, millega silmas-peetud siis
subjektiiv-individualistlikest kaalutlustest lähtuvaid
elufilosoofilise kallakuga n-ö "proto-eksistentsialistlikke"
ideelisi suundumusi.8
Antud idee-ajaloolisel opositsioonil oli järgneva, 20. saj
vastavasuunalistes pürgimustes äärmiselt kaalukas mõju-ulatus, ja
laialdane järgijaskond. Ennekõike ilmneb see tõik
eksistentsialismi,
kui ühe peamise sõdadejärgset ideelist maastiku kujundanud
ideelise suundumuse kujunemises ja laialdases tähtsustumises, mis
lähtus teadlikult (s.t rohkem kui mingi teine tollane filosoofiline
kk) ajastut üldisena kujundanud ideelisest tervikplaanist.
Kuivõrd
eksistentsiaalset lähenemist võib üldisena käsitleda teatava
reaktsioonina kunagisele valgustus-liikumisest lähtuvale
mõtteviisile, sellele omases ratsionaalsuse-kultuses, tuleb siin
järgnevalt pisult kõrvale põigata üldisest kirjutamise
sihiseadeist ja vaadelda eksistentsiaalset idee-ajaloolist suundumust
oma alustelt lähtumisi, olgugi see mõneti tähendamas ka otsekui
vastandis, milleks on siis modernistlik
kultuursuse tüüp oma teatavate konkreetsete konsekventside osas.
Modernism, mõistetuna kui fenomen kujundab eksistentsiaalset
lähenemist alustaval kombel, modernismi käigus sündis nimelt
teatav uuelaadne ühiskonnatüüp, mis rajaneb eesmärgikohasuse (ehk
funktsionalistliku eristatavuse) printsiibile, mille alusel on
ühiskonnas sotsiaalse aktiivsuse vormid kaugenenud teineteisest,
ning need on samuti teineteisega võrreldes suhteliselt iseseisvad.
Ühiskondlik ja kultuurne moderniseerimine tähendab üheltpoolt küll
sekulariseerumist ja maailmavaatelise pluralismi lisandumist, teisalt
aga hakati moderniseerumise kulgedes väärtuste ja ideoloogiate
mitmekülgsust pidama ühiskonna normaal-olukorraks.9
Ka tollasele kunstielule (ja sellekohasele teoreetilisele
introspektsioonile) on iseloomulik kasvav ideoloogiline või
stilistiline pluralism. Modernsuse kogemine lisab seega mõneti
uudset valikuvabadust ja võimalusi, aga sama-aegselt lisandub
sellele ka teatav eksistentsiaalsete mõõtkavadeni paisuv hoolitsus
kõikide aluskriteeriumite nõrgenemisest".10
Ka
M.Weber
pidas modernset kultuuri problemaatiliseks: see koosnevat
teine-teisest eristunud omalaadsetest väärtuskriteeriumitest.
Modernistlikus kultuuris on kauniduse, hüvelisuse ja tõe
omavahelised seosed on kadunud, lisaks ei ole väärtuskriteeriumid
mitte pelgalt teineteisest eraldunud, vaid on ka pidevas konfliktis.
Modernistlikul ajajärgul ei suuda üksik niisama lihtsalt kogeda
eksistentsiaalset antust millegi positiivsena; siit tuleneb Weberi
järeldus, et seda võibki tegelikult saavutada vaid religiooni
kaasabil, kuna ilmselt vaid religoon võib pakkuda inimesele sellist
väärtus- ja tähendus-sidusat maailmapilti, millega seostatuna
suudetakse sügavalt kogeda oma elu ja tegevust maailmas millegi
tähendusrikkana. Samas on kesksegi tähendusega siin tekkiv
modernistliku lähenemise ratsionaalse tausta ja religioossete nõuete
vaheline seesmine olemuslik konflikt, seega osutub tarviliseks ka
teatav nn "intellektuaalne ohver", ehk siis uskumustele
omase irratsionaalse alge lepitamine ühiskonnasiseste ratsionaalsete
toimimis-kriteeriumitega.
Traditsionalistlikeis
kultuurides toimis religioon teatava emotsionaalse
"kaitse-ventiilina", missuguse funktsiooni võttis
modernistlikus kultuuris osalt üle vastav lähenemine kunstile
(mõistetudna siin kogu esteetiliselt väärtustatava
tervik-diapasioonis). Seega on modernistlikus kultuuris esteetiline
lähenemine (kunst) üksikindiviidi tasandil mõneti leevendanud
ühiskondliku ja kultuurilise ratsionaliseerimise tekitatud paineid.
Profaniseeritud kultuuris keskendub kunst ka indiviidi
eksistentsiaalsetele probleemidele (s.o nn "eksistentsiaalne
estetistlik eluvaade).11
Ka varem ei ole kunstile omane lähenemine (üldist)
ratsionaliseerimist kriitikavabalt omaks võtnud. Pigemini on see
eraldunud ratsionaliseerinud maailmapildist ja pakkunud selle asemele
uusi viise anda inimlikule elule ja tegevusele positiivset tähendust.
Johtub antud asjaolu ilmselt tõigast, et traditsionaalses ühiskonnas
olid institutsioonid polüfunktsionaalsed, seetõttu võib väita, et
(strukturalistlikus mõttes) koosnes modernistlik ühiskond paljudest
konkreetsest süsteemidest, mis olid rohkem või vähem teineteisest
organisatoorselt eraldatud. Järelikult on ka esteetika, omal moel,
üritanud täita profaniseerumisega kaasnenud maalimavaatelist
tühikut. Weberi järgi on kunst modernistlikus maailmas seetõttu
mõneti konfliktses positsioonis, mis omakorda on üldise
ühiskondliku ja kultuurilise ratsionaliseerimis-protsessi tulemus,
mille edenedes on esteetika eristunud üheltpoolt nii religioonist,
moraalist ja teadusest, ning teisalt tuleb ratsionaliseerumine
nähtavale selle seesmises arengus. Ratsionaliseerumisega liidenduv
profaniseerumine ja võõrandumine on muutnud kunsti ülesannet
ühiskonnas. Religioosse maailmapildi asendajana on estetistlik
lähenemine seega omandanud ka teatavaid uskumist korvavaid
funktsioone ja üldise kesksegi tähenduse.12
Kultuuri
tasandil võidakse estetistlikku
lähenemist kirjeldada samahästi nii teadmuslikust, aksioloogilisest
kui ka presentatiivsest vaatenurgast. Teadmuslikku või
kognitatiivset vaatenurga kohaselt jõutakse esteetika kui fenomeni
eritlemisega teatavate konkreetsete maailmapiltide ja
representatsioonide väljaselgitamiseni. Juhul kui uurimus keskendub
esteetika kulturoloogilistele aspektidele (estetism), võib see
tungida mõne eriteaduse pädevusala piiridesse. Seega võib
esteetika fenomeni käsitleda nii filosoofilisest,
teadmus-sotsioloogilisest, aksioloogilisest, psühholoogilisest,
narratiivi-teoreetilisest või semiootilisest vaatepunktist
lähtumisi, ning kasutades vastavate diskursuste mõistelist pagasid.
Eksistentsiaalne
estetism
on seega oma päristiselt olemuselt autonoomne kulturoloogiline
nähtumus: kui teaduslik, moraalne, esteetiline ja praktiline
maailmavaade eraldusid uusajal vähehaaval nii teineteisest kui ka
religioossest-metafüüsilisest maailmavaatest, võimaldas see noile
vastavate väärtussüsteemide ja diskursuste vormumist ja arengut.13
Kokkuvõtvalt
võiks küsida, et mida siiski tähendab too mainitud ajajärku
peamisena iseloomustav ideeline suundumus nagu modernism? Kas
tähendab see vaid printsipiaalselt "immanentset
konstruktsiooni", ilma seesmise mõtteta, väiklast ja kohanevat
lähenemist, seega otsekui midagi tüütut, igavat ja
kompromissi-lembelist, oma emotsionaalsete kaasuste osas, ideelises
plaanis aga ilma n-ö "keskmeta" maailma? Kas see just ongi
too "modernism", kas ainult seda või midagi siiski veel
lisaks? Jah, tõesti, vältimatult vajalikuks osutub ka skeptilise
distantseerituse
latentnegi võimalus ja seegi on ehdaimalt just modernistliku
eneseteadvuse väljund. Kogu tollest sekulariseerunud ja
"pinnapealsest" lamedusest lähtuvalt hädavajalikukski
osutub mõningane distantseeritus, missuguse eraldatuse võimaluse
loob irooniline
suhtumine,
mõistetud siin kui modernistliku ilmavaate peamine stilistiline
varjund. Modernism kujundas teoreetiliselt igavese, muutumatu ja
reeglipärase maailma, millega, paradoksaalsel moel, seondus
ühiskondlikul tasandil üha kiirenev teisenemine, kui areng,
geomeetrilises sarjas kulmineeruv "progress", tundmatu sihi
suunas. Kuna aga enamik meie soove, mõtteid ihasid ja tegusid on
otseselt afitseeritud ümbritseva (n-ö "kultuuri"-koosluse)
poolt, tuleb küsida kas oldakse vaid "kultuurist kui
kirjeldusest" sõlteline eluvorm, kas pelgalt "instinktiivne
imitatsioon", käitumist konkreetselt ajendamas? Kuivõrd
asetleidnud traditsioonilise kultuursuse kadu on osaliselt seletatav
sellega, et endised (tradistiooniliselt väärtustatud) hierarhilised
piirid kõrge ja madala vahel on hääbumas on intellektuaalses
kontekstis asetleidnud teisenemine: küsimuse alla on seatud
valgustuse "projekt" tervikuna, ning ümberhinnatud sellega
seotud "ajaloo", "progressi", "ratsionaalsuse"
ja "teaduse" mõisted. Juba seegi tõdemus näitab, et
ühiskonnakäsitluses on siirdutud radikaalselt uude etappi. Seega
saab küsimus sellest kas antud ajavahemikul aset leidnud üldine
ideeline teisenemine on taunitav kui pelgalt "kultuuri allakäik"
(Spengler, Schweitzer), või siis sisutu, kuigi veelgi vahest
rafineeritud "klaaspärlimäng" (G.Vico), degradeerunud,
kuna "kõigile kättesaadav", olemine kui absurdis (Camus,
Sartrè), -- vastatud, et ei tarvitse siiski, ja just siin asub
modernistlikku, entsüklopeedilist, universalistlikku, ning
süstemaatilist "maailmapilti" seestpoolt õõnestama
vastanduvalt uuenduslik meelsus ehk siis nn postmodernistlik
kriitika.14
Seega võib
ehk lõpetuseks väita, et 20. saj alguse kultuurikriitika
põhijäreldus Õhtumaise kultuursuse üldisest allakäigust näis
maailmasõdade keerises lõplikult kinnituvat, ometigi seati II
maailmasõja lõppedes suund üldisele majanduslikule heaolule,
levinud arusaama kohaselt saavutati totalitarismi lõpuga ideaalne
pluralistlik ühiskonnavorm, mille aluseks on ülemaailmselt toimiv
ja anonüümne majandussüsteem, mis jätkuvuses tähtsustab
pragmaatiliselt ennekõike utilitaristlikku tarbijamentaliteeti, s.t
võib väita, et majanduslik heaolu on paljuski saavutatud laialt
levinud vaimse kultuuri mandumise arvelt. Tuleb tõdeda, et
"tsivilisatsioonil" on oma kindel hind...
1
Vastavasisulistest üllitistest on üks
väljapaistavamad A.Spengleri "Die
Unterkang des Abendlandes",
samuti aga ka, tõsi küll mõneti piiratuma levikuga, A.Schweitzeri
1923 a II köites ilmunud "Philosophie
der Kultur", (e. k.
"Kultuur ja eetika",
Tln.'84, 293. lk. Järgnev ülevaade tollal levinud peamistest
ideelistest suundumustest rajaneb suuresti just viimati-mainitud
teosele).
2
A.Schweitzer: "Kultuur ja eetika", lk
51. Progressi e arengu-müüdi näol on tegemist ideelise
fenomeniga, mille juured paiknevad silmnähtavalt omanäolises n-ö
"sotsiaalselt suunitletud evolutsionismis". Antud
vaatekohta on aga hilisemad teoreetikud korduvalt kritiseerinud
osutades selle paljudele ilmsetele puudujääkidele, vastavat
suundumust esindab hilisemast ajast peale Schweitzeri ka nt G.H.
von Wright.
3
Etümoloogiline taust: "modernsus"--
termin viitab teatud ühiskonnatüübile, mis kujunes
tsentraal-euroopas 18.saj pärast valgustusajastu lõppu ja tähistab
funktsionaalselt eristunud ja majanduslikule tootmisvormile
rajanevat ühiskonda, mille ajajärk lõppes läänemaades teisele
maailmasõjale järgnenud aastakümmnel. Viimasest tõigast tuleneb
ka selle eriline tähtus nt eksistentsialistliku mõttesuundumuse
vaatepunktist, mis asetus nõnda oma alguses teadlikult eelnenut
vastustama. Termin nagu "modernism" on aga vastav
kultuuri-tüüp. Mõisted on kasutatud ka esteetilises diskursuses,
säärasena mõistetuna on "modernsus" vastanduvaks
traditsionalistlikule kultuuri-tüübile (s.t-
industriaal-urbanistlikule). Modernismi mõiste tõstatas esimesena
Chautebriand, järgnevalt arendas seda edasi nt Ch.Baudelaire
(1849), "la modernitè"
algtähendus: mööduv, momentaalne, kontingentne; vastand millele
seega: igavene.
4
Viimatimainitud sotsiaalse suundumuse peamisete
negativistlike kaasumustena on mainitud sellega kaasnevat nn
"ülespetsialiseerumise" fenomeni, mis tulenes kogu
teabe-hulga plahvatuslikust kasvust ja ei võimaldanud enam
terviklikumat, renessansi stiilis maailmavaadet. Kogu (teaduslik)
"spetsialiseerumine" ("die
Fachwissen") on mõistetav kui
irrelevantne suhtestumine, mis vastandub teravalt eksistentsiaalselt
tähtsustavale, isikupärasele lähenemisele. Modernism on nõnda
mõistetud kui masside maailmavaade, säärasena muidugi ka õige
degradeerunud lähenemise näide. Maailmavaatelise ratsionalismi
küündimatus väljendub kõige ilmekamalt darwinismi näitel, mis
avaldas idealistliku ratsionalismi ja ka religioosse lähenemise
aluste suhtes äärmiselt destruktueerivat toimet.
Ratsionalistlikule ilmavaatele oponeeris, hoolimata selle tegeliku
kehtivuse restauratsiooni katsetest (I.Kant, G.F.Hegel) ka ideline
romantism,
oma mõningates peamistes järeldumstes, seda ennekõike mõlema
ideelise suundumuse ekstreemsemates vormides kus ratsionalistlikule
kausalistlik-utilitaristlikule arusaamisele seati vastu
sihiteadlikult intuitiivsest ainesest lähtuv ja fantaasiaga piirnev
irratsionaalne lähenemine.
5
Asetleidnud kulturoloogilist (ja ka majanduslikku
e sotsiaalset) üldist teisenemist võib piltlikult ümbersõnastada,
öeldes, et üks põlvkond istus nii tõllas kui ka autos. Tehnilise
progressi feneomenis tavatsetakse näha vaid positiivseid momente,
samas võib aga rõhutada ka vastandlikke momente: laiadel hulkadel
kasvas tehnika n-ö "üle pea", millest omakorda tulenes
teatav siuline võõristus (vrd K.Marxi ja M.Weberi termin
"võõrandatus", "alientatio")
v siis omanäoline kulturoloogiline olukord, mida on kirjeldatud ka
"ahistusena kultuuris" (nt S.Freud). Sarnaseid vaateid
esindab muuhulgas M.Heideggeri eriomane käsitlus fenomeniga
seostatavast ainesest. Nimelt ühe primaarse modernse kategooriana
kehtestub ''techne'',
s.t "tehnika", mis on mõistetud siin kogu
konstrueeritavuse ja oskusliku kujundamise tähenduses, seda eriti
just vaimses plaanis, nii kirjanduses (nt "konstrueeritud"
süzee), samuti ühiskondlikus ja individuaalses plaanis (nt utoopia
ja "enesekasvatus"). Samuti kaasnesid eeltoodud
teisenemistega laialdane urbaniseerimine ja sellega seotud
populatsiooni üldise sotsiaalse staatuse jätkuv teisenemine (nt
traditsioonilise "käsitöölise" asendumine pelga
"töölisega").
6
Vastutustundelisuse näitena võiks aga seevastu
siia tuua mõnedki tunnustatud kirjanikud, kes pärast maailmasõdade
perioodi oma "potentsiaalselt ohtlikud" vaated
revideerimisele võtsid. Nt. H.Hesse
loomingus, kes sõdadevahelisel perioodil üllatas kaasaegseid
teosega nagu "Demian",
kus sõnumina oli ka: "sõda, s.o kui vaimse uuenemise
võimalus", jäi see erandlikuks eksperimendiks. Th.Mann
aga, kellelt ilmus tollal samuti sõda ja saksa natsionalismi
pooldavaid kirjutisi, distantseerus hiljem sellest otsustavalt nn
"võitleva humanismi" ridadesse.
7
A.Schweitzer: "Kultuur ja eetika", lk
18-19.Ratsionalistlikku humanismi "suunavad
mõistuseideed" asenduvad
järk-järgult pelgalt emotsioonidest juhitud veendumustega, mil
tegelikult "puudub sihiteadlik
kavatsus terviku suhtes", s.o
olukord kus "ideaalid võetakse
tegelikkusest", selle asemel, et
neid "vajalikena luua",
ning mille lõppsaaduseks saavad seega "alandatud
ideaalid". (Ibid.,
lk 24-25). Kollektiivsust iseloomustava tõe-kontseptsiooni
kohaselt on ühiskonna-siseselt ülimaks kuulutatud riiklikku
väärtus-kriteeriumeid ülimuslikustavad aksiloogilised evidentsid,
mis mõtlemine lähtub paljuski G.W.F.Hegeli sellekohasteist,
historitsistlik-autoritaarsetest sihiseadeist.
8
Antud spetsifilist lähenemisviisi iseloomustavad
ennekõike S.Kierkegaardi
teoloogilis-eksistentsiaalne käsitlus, A.Schoppenhaueri
mõningad peamised pessimistlikud gnoseoloogilised järeldumused ja
Fr.Nietzsche
radikaalne ja skeptiline destrueeriv mõttelaad, selle konkreetsetes
väljundites nagu nihilism (ja selle ületamine), ning nn
"remütoloogiline" üldine aksioloogiline suunitletus.
Mainitud mõtlejaid iseloomustab ennekõike äärmiselt kriitiline
lähenemine ajastu ideelist õhkkonda kujundanud veendumuste suhtes
ja nõndasamuti teatav eriomane uuenduslik mõttelaad. Hilisemast
perioodist esindavad sama suunda M.Heideggeri
fenomenoloogiliselt pinnaselt lähtuv ontoloogia ja
K.Jaspersi viljeletud
transtsendentaalse eksistentsialistliku varjundiga kirjutised.
Mõneti literatuursema väljundi andisd eksistentsialistlikule
suundumusele J.P.Sartrè
ja A.Camus'
filosoofilise alatooniga üllitised.
9
Teisalt on aga modernismi kriitika Rousseau,
Goethe ja Schilleri ajast alates kuulunud lahutamatult lääneliku
kõrgkultuurilise kunstikäsitluse juurde. 19. saj jätkasid seda
suunda briti medievalistid ja prerafaeliidid, ning nõndasamuti on
20. saj kõrgmodernistliku kunsti abstraktsus, formalistlikus ja
dekatentlikus mõistetaval kombel sageli kujunenud modernismi
kriitikaks. 18. saj alates on kunst kui tegevus-sfäär nõnda
pakkunud teatavat n-ö "turvapaika" lääneliku
moderniteedi "problematiseerijatele", ehk siis vastanduva
nägemuse võimalust konfrontistlikult ja mässuliselt meelestatud
looja-isiksustele ning teoretiseerijatele. Teisest küljest on aina
eelnevaga paralleelselt eksisteerinud ka nn "reflektiivne
modernism", mis on mingis mõttes esinenud juba 18. saj alates
ja esineb veelgi postmodernistlikus ideelises õhustikus.
(E.Sevänen: "Taide istituutiona ja järjestelmänä", lk.
392).
10
E.Sevänen: "Taide instituutiona...",
lk. 23-24, 37. M.Weberi
järgi on ratsionaliseerimine mitmetähenduslik mõiste (nt kunsti
ratsionaliseerimine tähendab muud kui uskumuste vastav). Kultuurid
erinevad teineteisest selles mis konkreetsed elualad tulevad
ennekõike ratsionaliseerimise objektiks ja mis suunas noid alasid
ratsionaliseeritakse.(lk.43) Modernne, ratsionalistlik hoiak poleks
saanud tekkida ilma üldist väärtustes ja hoiakutes asetleidnud
teisenemisi. (lk.47) Weber tähistas "ratsionaliseerimisega"
maailmapiltide süstematiseerimist, ning samuti nende
intellektualiseerimist ja profaniseerimist. Parsonsi
järgi seevastu tekkis modernne
ühiskond 17.saj, (mitte 18.saj, nagu sageli arvatakse) millal
tööstuslik ja demokraatlik revolutsioon alguse sai. Teisalt arvas
Parsons samuti, et modernset läänelikku tsivilisatsiooni
iseloomustab ennekõike kaugele arendatud
"võõrandumine" (ehk seda esile-kutsuv distantseeritud
individualism ja personalism). Moderniseerimist võibki Parsonsi
järgi iseloomustada kui funktsionalistlikku ja ülesehituslikku
"võõrandatust" (v: "eristumist"). Parsoni
modernsuse-käsitlust ja eristumis- (ehk võõrandumis-) teooriat
käsitlevas uurimustes on moderniseerimist käsitletud monoliitse
protsessina. (lk.70) Samas ei ole süsteemsed institutsioonid (antud
kontekstis) siiski liialt eristunud, noil on ühiseid alasid, on
omavahel seotud.
11
Eeltooduga seonduvalt omandab modernistlik
kultuursuse tüüp ka teatava omanäolise nn "eksistentsiaalse
estetistliku" arutluse
lähtepinnasena keskse tähenduse. Seda ennekõike eksistentsiaalse
lähenemise näitel, mis on nimelt paljuski mõistetav kui
teadlikult vastanduv skeptiline meelsus varasema (s.t modernistliku)
käsitlusviisi suhtes, selle teatavate kesksete aspektide
metodoloogiline kriitika, lähtumisi eksistentsiaalselt
väärtustatavast, kui aluseks-seatust.
Estetism omakorda märgib vastava
suhtestumise stilistilist väljundit ja
üldist suunitletuse laadi, mis on siis rõhutatult loominguline,
stilistiliselt polüvalentne ja on seega oma üldiselt hoiakult
mõistetav kui eksistentsiaalsetest estetistlikeist kriteeriumitest
lähtuv, negatsioonidesse suubuv, kuid samas ka tingimatult
irooniline ja ümberväärtustav meelestatuse laad. Modernism,
mõistetuna kui fenomen kujundab eksistentsiaalset estetistlikku
lähenemist alustaval kombel, modernismi käigus sündis nimelt
teatav uuelaadne ühiskonnatüüp, mis rajaneb eesmärgikohasuse
(ehk funktsionalistliku eristatavuse) printsiibile, mille alusel on
ühiskonnas sotsiaalse aktiivsuse vormid kaugenenud teineteisest, ja
need on teineteisega võrreldes suhteliselt iseseisvad.
12
E.Sevänen, "Taide istituutiona...",
lk. 57, 72. Väide: kollektiivsed väärtused on modernistlikus
ühiskonnas muutunud abstraktseiks, moderniseerimise tulemusena on
läänelikud ühiskonnad sama-aegselt eristunud/võõrandunud ja
teisalt ka kuidagi konsolideerunud. Seevastu tradistsionalistlikeis
ühiskondades oli segmentaarne ja stratifikatoristlik eristatus
laialdane, aga funktsionalistlik eristatus kitsendatud (Parsons).
Moderniseerumis-protsessi edenedes ühiskonna-süsteem eristub
struktuurselt ja funktsionaalselt ja nõnda sündinud alarühmituste
siseselt toimib edasi teatav liigendatus alarühmade tasandil.
Modernne kultuur on (Parsoni järgi) seesmiselt eristunud eri
väärtustasanditeks: kognitiivseteks, moraalseteks, esteetilisteks
ja religiooseteks väärtusteks. Üldiselt peetakse Weberi nägemust
modernsest tsivilisatsioonist üldjoones pessimistlikuks; teisalt
pidas autor aga modernset (läänelikku) ratsionalismi võrdlemisi
universaalseks nähtumuseks.
13
E.Sevänen: "Taide instituutiona...",
lk. 76, 380. Euroopalikus kultuuri-areaalis saavutas: "...kunst
sellise taseme alles 18. sajandil; eelnevalt oli see mida modernne
läänemaine kultuur oli kunstiks pidanud paljuski kokku sulanud
uskumuste, teaduste, käsitöö ja hoovkondade eluga." (lk.26)
Kuigi ka traditsiooniline kunstikäsitlus ei olnud kahtlemata ammugi
mitte sotsiaalselt neutraalne nähtumus. Kui nüüdisaegne esteetika
18. sajandil kujunes, liitis see ilumõiste ja teised esteetilsed
kategooriad tihedalt üksteisega. Kui lihtsustamise mõttes
mõeldakse, et 18.-sajandist kuni 19. sajandi alguseni määratleti
kunsti euroopalikus kultuuris ennekõike positiivsete esteetiliste
kategooriate (kaunis, meeldiv, ülev) vahendusel, tuleb lidada, et
mitte kõik esteetiliselt väärtuslikuks peetud nähtumused ja
kultuuritooted ei saanud kunsti kui säärase staatust. “Esteetilsed
kategooriad on ennekõike väärtuskategooriad; need väljendavad
subjekti ja objekti vahelist väärtus-relatsiooni, subjekti
hindavat suhtumist objekti." (lk.
382).
14
Mõistet "postmodernsus" võib lühidalt
lahtiselgitada järgnevalt: pärast teist maailmasõda on
läänemaades agamisi siirdutud täiesti uudsele ühiskonna-tüübile,
kus eri institutsioonid on gaduleeruvas reas teineteisega
ühtsustumas, ja mida iseloomustas veel klassiprobleemide
leevendumine, varasemate kollektivistlike identiteetide taandumine,
jne (Vattimo, Lyotard, Baudrillard). Teise nägemuse kohaselt küll
ei vaidlustata eelmainitud muutuste tõepära, kuid rõhutatakse
pigemini järejepidevust varasemaga, nähes uutes impulssides
pigemini uusi ilminguid modernismi arengus (Munch, Habermas,
Luhmann, Parson). Kolmanda vaatepunkti kohaselt on postmodernism
defineeritav kui teatavates intellektuaalsetes rühmitustes leviv
kriitiline suhtumine valgustusliku ratsionalismi ideelise pärandi
suhtes; seega: postmodernismi terminiga viidatakse teatud
intelektuaalses mõtteviisis asetleinud muutustele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar