(04. 1997.)
Taasleitud
müüt
"Irrtum
du bist gar zu schön
könnt
ich dich nur wieder finden ... "
Goethe
"Faust"
Nüansside
paljusus ,mis varjatult peitub olemise saamise sees , ---
'varjundite rikkus' ... --- täiuse paljukõlaline värelus.
Varjatud varjundite
paljusus kui varjus - olev,---
--- oleva varjatus....
--- see on : Olemine ,mis avanenud oma
ühtse paljususe poole.
Ka valgust on näha
alles 'tumedal taustal'... --- ja teisalt: valgus see ,mis
laseb paista varjudel.
'Das
Werden'
---'saamine' --- mõtlemise viis ,mis saab olevaks alustavas
tundes, kõige alguses saab olevaks 'tunne' --kohal-olu
tunnetatav saamine .
---- Ja siis: "
Alguses oli tegu"--Goethe "Faust"---
--- Mis tõeliselt on ,
ei saa oma olemisest teada tunnetuse kaudu vaid--- 'oma teo
kaudu'....
Mis tõeliselt on--- ei
ole mitte "olevana olemas " ,vaid ---alles teo läbi
saavalt 'esile toodav'...
----
Nietzsche:" ...aga ei mingit eesmärki kõige jaoks...ei mingeid
sihte enam ... /--- Kõik 'sihid ' on hävitatud. Inimesed peavad
endile alles andma säärase. /
'Irrtum' --
'vahel-olu' --- Aga kõigi varasemate ideaalide 'eeldusetki on
hävitatud ..."
( Aus dem Nachlass 1882/85 )
Nietzschele
ei ole 'olevasti olev' "kindlalt antud",--'Gewissheit'
,certitudo ----
----'ewige
wiederkehr des Gleichens'...
---'oleva olemine' oma
igaveses taastulekus.....---
---
seal puudub igasugune
'Gewissheit' .
Fragmenteerimise
õigustuseks : teisti ei ole võimalik,---kujundada
"süsteemi-pärasemat " üle-vaadet, see oleks kui--
vägivald Nietzsche mitmekesisuse suhtes.
Kuna : olemusliku
mõistmine, sellest rääkimine on mitmetähenduslik .
Kas
Nietzsche kui filosoof? ,---vahest kõlab--- enamat , kui
õelda: 'kunstnik' ,---- kes on metafüüsikast 'väljas
pool',--- on väljunud sellest 'kunsti' seisukohale,mida
mõista luulena ----als ob Begriffdichtung
,---
"mõiste-luule" ... , mil sihiks seatud : ' saada
tuleviku --müüdiks luuletada '---"Den
Mythus der Zukunft dicten !"
(Aus dem Nachlass 1882/85
-- 42.)
Teisalt,--"kunstlikumalt"--jääb
Nietzsche metafüüsika sisse, mis aga "avaram maa"
kui traditsioonis vahendatu. Aset leidnud lihtsalt
'ümber-pööramine' ,--vaate-punkti nihutamine.
Ümber-pööramine
väljas-pool metafüüsikat , kunstina mõistetud "kohalt"
,mis vöimaldab/võimendab kriitikat.
Kuid
ka --- "ümberpööratu" jääb " pööratava
sisse" Nietzsche metafüüsiline
'Grundstellung'---"alusasend",
mida ei saa järgnevaga seletada , see loob alles valguse
,mille paistel "midagi nähtavaks saab"---'lumen
naturae'
, on varemalt arvatud.
Sisemise struktuuri
ümberpööramine annab võimaluse metafüüsika
täide-viimisele, st.--see ei ole " katkestamine "
,vaid pigem: "protsessi jätkamine", --kuna nõnda on
hõlmatud enamat ---ammendatud metafüüsika struktuuris
latentselt peituvaid võimalusi.
Kui Nietzsche lugeda
metafüüsika sisse , siis nihestuvad selle piiri-jooned
,---avanevad uudsed perspektiivid,----so.----piirnemine
'mõistetamatusega',---meeletu pretensioon!
---
'Wie die wahre Welt endlich Fabel werde' ---"
kuidas tõelisest maailmast sai lõpuks luiskelugu "
("Götzen-dämmerung"
1888
a. ,eessõna)
See "luisatud lugu "
on läbi-nähtavalt ammendunud, lahendatav kui ülessane on
haihtunud---- jäänud kõike-hõlmav seletamatus jõudes
"lahendatava" maailma piiridele, seistes silmitsi
'piirnevaga'
---"Pole oluline kas
'tõde' toob kasu -- keelatu julgemine" --
--- Kas küsimus on
"tõele"-vastavuses ?
--- Mis see on ?
---
----See
on ----to
aletes --- tõeline
,tõene --
--
ladh--varjama
,peitma ,varjule jääv; lethe---unustama
,see mis jääb varjule, unustusse ,ka : varjule jätma;---
alethe---mitte
varjule jäänud, mitte varjatud, varjamatu,varjule jäämatu---
Tõe olemusse kuulub ,et
--- 'on varjatud'... --Tõde on see ,mis on unustuse varju
jäänud ,---ometi on tõde varjamatu, varjule jäämatu,---see
mida ei saa varjata.
Tõde on vastuoluline ,on
paradoksaalne.----Varjamatu "varjab endas" varjatut,
hõlmab seda nagu ----" täiuslik tõde sisaldab endas
ka eksituse " (Schelling)
Kas
tõde on varjul-olev , kas tõene on varjatud?--- aletheia
--see,mis laseb vaadata---- eidos
---ideia---see
,mis näha on ---
---"Kõik kaunis
varjab endas kohutavat sügavikku , kõik sügav vajab
maski...."
---Kui
mitte on tulemuseks tühisus,--seisundina aga---
apateia
---- 'viimased inimesed',
kes ütlevad : " Me oleme leiutanud õnne",--- küsimata
: mis see on ?--- ja---kui sellisena on ,--kas ollakse ka
selle väärilised.
Võimaliku vastusena
küsimata küsimusele --- mis on õnnelik-olu ---- fiktsioon
,sest on vaid ühe seisundi võrdlemine teisega.
Seda seisundit
"fikseerides": on's see enne kõike
'ära-tundmine',---võrdlemise, nime andmise akt , millega on
antud olemine.
--- Vastates vastamata:
Tõde kui eksituse liik
ilma milleta inimesed ei oska elada...
---
"Algne tõelisus" on varjatus "ise"
,st.--mitte ainult "varjul olev" Algne tõelisus kui
"mittemõeldu"---das
Ungedachte
---(Heidegger: "Was
heisst denken?")
---- "mõeldamatu"--- kuivõrd saab algust , kaost
---piiritleda? ---Viitamisi lõpu suunas ei öelda aga midagi
alguse kohta,---- nõnda küsimärgistub vaid kõik vahel-olev
'Vahel-- olu ' tühistamine
algab küsimärgiga, mis nõuab vastuseid ka siis kui need
algaksid lõpu nentimisega----
---- Ei ole midagi
seal,--alguse ja lõpu vahel , iga lõpp ,selle võimalus juba
tühistab juba alguses kõik järgneva.
Igavik on seal kus algus
ja lõpp kohtuvad-----algus ja lõpp oma igikestvas
ring-liikumises üheks saanuna. Paljususest moodustuv tervik
,--- üks-sus ---
--
"
ewige Wiederkehr des Gleichen'....
'Kõrb kasvab ,häda
sellele ,kes kannab endas kõrbe'----
-- 'Nihilism' kui kõrb,
laastatud maa ,mis muutub viljatuks midagi kandma.
"Kõrbe kannab endas "
Übermensch
--- 'üle-inimene' ,--see, kes/mis sünnib ainult 'hukkumiste
hinnaga'... ja on 'üle-mineku ' keskmises punktis ,--seal ,kus
'kuristik' on kõige sügavam ,võrdsel kaugusel mõlemast kaldast
, 'kuristik' on seda sügavam mida kaugemal ollakse kaldast
kust lähtuti. --- Kuidas saakski nimetada seda ,mis ees
terendab mineku "eesmärgiks /sihiks"--- kui 'üle' võib
tähendada ka "alla" ---'Übergang
ist Untergang '...
'Kuristikust üle -minek'
on kui 'vaba langemine' , ilma lõputa langemine ,sest mingit
'põhja' enam ei ole . Vaid 'põhja-tus' ,---
---
'kuristikel kõndimine' ---
'wie ein Fall-sucht'
---- kui langemise -tung ... või :"langetõbi"
Nietzsche nihilism ei ole
põhjendatav "küllaldase aluse" seaduse kaudu,---
siis otsekui ---"alusetu" ,mis tähendab aga ---Alusest
vabam , vähemat konstrueeritust.
Irratsionaalsus see ,mis
tunnistab oma aluste "õhus rippumist" , meele-valdsust
ehk "seletamatust".
Ratsionaalsuse
alguses seevastu tinglik konstruktsioon ,mis aga reeglina
liialt ebamäärane ,et
'ratio'lt
"täit õigustust saada".
Nietzsche käsitlus on ratsionalismi ümberpööramine
irratsionaalsuse kaudu ,mis aga põhjendatud
'ratio'
abil.
Põhjendus kõlab: kõik
mitteratsionaalne on irratsionaalne.
Leibnitz
:
'nihil sine ratione'
---"ei miski ole ilma aluseta"
Heidegger:
"das
Nichts nichtet"---
"ei miski ei-ole-b",--st-- ei miski on olemine ise ,
mida aga nö. ---"lihtsalt ei ole(-b)"
Nietzsche
: . ----'nihil
negativum'--absoluutne
olematus,--- 'tühjus' , mitte aga ---
'nihil primitivum'---eimiski
kui millegi puudumine,relatiivne ilma-olek ,--- tühisus.
Nietzsche nihilism on
--- tinglikult --- müstiline suhe negatsiooni kui absoluuti ,
kaemuslik ja paradoksaalne.----
---- Püüe mõelda
absoluutne eitus oma viimase lõpuni:
Nihilism on ülimate
väärtuste puudumine ---
--- see on kui --- tahta
mitte midagi.....
Ülimad väärtused on
enne-kõike --- väärtusetud...
Kui suuta mitte tahta
,--siis-- tahta 'mitte tahta'....----pessimism kui nihilismi
eelvorm.
Tahta "mitte midagi"
peab
aga kõlama: --- tahta kõike...! ---- See on meeletu
pretensioon: tahta 'mitte midagi 't --- hõlmata hõlmamatut ,
tajuda seda ,mis olemise sfääri seest välja-poole ,
lõpmatusse ulatub.
---
Die Kehre
--- "pöörde- punkt" Nietzsche mõtlemises sees
,---- absoluutse eituse kaudu absoluutse jaatuseni !
-----Vaid 'kunstnik '
see, kes suudab hävitada ja taas-luua...
--- See on kui
iseoma lõpu juurest pöördutakse tagasi --- 'elu'
õigustamisele
isegi
tema hirmutaivamas ,kahemõttelisemas ja valelikumas.
----Menschlich
allzu menschlich
See oleks võimatu ,kui
'see' ei oleks lõpuni mõeldud....
Samuti:
see saab võimalikuks alles ---Jeneseits
Gut und Böse ---
teiselpool hinnangulisuse kitsendavaid piire.
Teiselpool seda
formeeritud , piiratut kahesust,---hea ja kurja painet.
Väärtusotsustused ei käi elu kui terviku kohta , mingi
hinnang saab olla vaid ühekülgne, kehtida vaid terviku osade
kohta.
Nietzsche: Kuna me ellu
kuulume ei saa me selle üle otsustada, selleks oleks vaja
'väljaspool-seisja era-pooletust' .
Spinoza
: MItte naerda ,mitte nutta ,vaid mõista asju ,---vaadata
'igaviku vaatepunktist' ---'sub
specie aeterni '----
--- Ja milline
perspektiiv siit avaneb !--- võimalikkuste lõputus,---nihkunud
perspektiivilt--- kõik võib olla ühtäki teine---
---- teisiti-olu , kõik ,
koguni Jumal olla võida ,lõputuid viise--- olla igas hetkes
kui igavikus , kõikjal kui samas ja nõnda lõpmatusse... !
Nietzsche 'Welt
des Werdens'
--- kogu võimalikkus ,---järelikult --- ei midagi
kohustuslikku.
Võimalikkus ei ole aga
sama ,mis võimalikuks saanu,--puhas aktuaalsus. Seega : "Kõik
on lubatud ,miski ei ole keelatud"---väljendamas lõhestatud
maailmapilti , segadusest teadvel-olu,---
--kui ei ole "
kindlaid eelistusi" , hinnangulist hierarhiat , tähendab
"kõige võimalikkus" tegevusest loobumist ,-- "tahet
mitte tahta" -----
Siit vajadus taas leida
kaotatud ühtne ,terviklik maailma-pilt,---
----purustada piirid
üksiknähtusteks killunenud maailmade vahel,----leida uuest
algne ühtsus ----- 'müüt' ----
Müüt , kui terviklik
maailmapilt ,mis võimaldab terviklikkumat nägemise viisi
,---'müüt' saab nõnda olla vaid--- alati vääramatult
kehtiv.
Kehtivus on ainult
"müüdi -sisene" , kuid võib nõnda ka "kõikke
hõlmata". Müüte võib olla paljusid ja ometi kehtib
neist iga-üks kui ainus ,on autonoomne ja eristatud---
välistades kõik alternatiivid.
Veelgi enam , --juba teiste
müütide olemasolu võimalus õõnestab ühe
kehtivust,----nõnda on tulemuseks pidev konflikt----
---
'sõda'--- see on 'võimutahte' ilmnemise vorm,---Wille
zur Macht
Mussolini : "Me
oleme loonud oma müüdi. Müüt on usk , kirg, passioon. Pole
tarvilik ,kas ta saab reaalsuseks."
Decadence'i
iseloomustamaks ---elu ei asu enam tervikus , see on
sekundaarsete detailide ülemvõim ---pluralism--- teatud
"üle-rafineerituse" jaoks see lausa barbaarne.
--- See on kui sõna
ülem-võim lause suhtes , aatomite anarhia .
Maailm
kui tervik on kosmos, mütoloogiline 'Weltbild'
on suhtestatud kosmosega , hõlmab seda kosmogoonilises
kirjelduses.
Müüt
kirjeldab nõnda tervikut ,millesse inimene on kunagi
kuulunud.-----kosmeon
= 'kosmeon' =
ehitama, korrastama , ehtima-----see on korrapärasus maa peal
,taeva all , kosmoses. Tervik.
Mütoloogiline maailm on
kui universumi hõlmav alt korrastav ühtsus,---kaootiline
paljusus on ühtsusesse pööratud.
Müütilise maailmapildi
vastu on suunatud agnostikute väide: maailma kui tervikut ei
saa tunnetada ---- sellega on õeldud aga ainult---- tahetakse
elada pigem 'väiksemas maailmas' !
Ka müütiline kujutelm
piirnes tunnetamatusega aga erinevalt agnostitsistlikust
kristlusest --- seletamatus , mõistetamatus olid selle
kirjelduse raamid, või siis täpsemini : sellele 'aluseks' .
---Müüt rajanes algsel
Kaosel , kogu korrastatus ,kogu müütiline maailma seletamise
viis oli rajatud vastukaaluks algseimale hirmu-äratavale
kaootilisusele.
Olemuse
mõistmine on võimalik vaid terviku seisukohalt, hajutatud
vaatepunktide paljusus ei võimalda terviklikumat vaatamise
viisi. Ülim pluralism võib muutuda "lihtsalt
tüütavaks",--väljendades säärast maailma kogemise
viisi ,kus puudub 'hierarhiline suhtestatus' -korrastatus
,millest kõneleb --
Nietzsche 'Rang
-Ordnung'
,---- 'hierarhia' ,mis on omane "vaimudele ja tähtedele".
'Hierarhia' tähendab siin
nii väärtuste kui ka üldiseima nö.- "astmelise
korrastuse" loomist.
Heidegger : "Piiritlust
lausuv mõtlemine ,mis piiritleb olemist".
Erinevalt ortodoksetest
usunditest ,õpetustest ja doktriinidest on nietzscheliku
"remütologiseeritd" maailma väärtustava
korrastatuse loojaks inimene ise , st.- ei väideta
hierarhiat peituvat nt. " olemises endas" või
"olemuslikkuses" (--nõnda nt . "Jumalik kord"
,vms.)
'Rang-Ordnungi'
,hierarhia loob inimene kui "kaose skematiseerija"
--- rõhutades tinglikku , nö. - " peale-asetava"
akti tähtsust seal-juures.
Inimesest
saab , --'teadlikult'
oma
väärtuste looja. --- Nõnda ei mingit "eksimise
võimalust" (kui just 'seda' ei soovita) .
Säärane 'astmestik'
lubab hindama/väärtustama hakata , mis omakorda võimaldab
tegutsemist ,üldises mõttes ja deviisil: "vahetu
efektiivsus" . --- Milleks "valida vahendeid"---kui
"ise endale seatuid piiranguid".
Kriitikaks puudub
igasugune võimalus kuna kõik aksioloogilise
olemise epiteedid on
samuti vaid nö.-"tingliku omistamise" küsimus.
Samuti ,--ei mingit "ühist
keelt" väitlemiseks ; monoloogid , mis asuvad nö.-"
lõikumatutel tasa-pindadel " .
--- Hinnangulisus kehtib
müüdi sisese skeemi järgi viimseni , kuna "hindamise
mõõdupuud " samavõrd "tinglikud" --nö.
Müüdi siseselt võib
tähendada see nö.- "tinglikus" või " omistamine"
aga nt. "Jumalikku seadust" ,--millega on viidatud
abstraktsele absoluudile ,---saavutamaks aga vägagi konkreetset
legitiimsust .
"Kehtimise" ja
"kehtestamise" vaheline eraldusjoon on tõmmatud
"hoolikalt ebamäärasena" .
Müüdi ilmnemise vorm ei
pea olema sõnas vahendatud ,---võib olla ka nagu muusika
ja maali 'vaikiv sõna' .
Mütoloogiline loom--- oli
selline ,kellest muistsed inimesed kahtlemata teadsid , et seda
olemas ei ole ,---ja ometi olid greifid ,kentaurid ja
sfinksid oma grotesksel moel 'olemas' ,--- see on mütoloogiline
reaalsus ,mis järgib iseoma seadus-pärasusi.
Sarnaselt kehtib ka müütiline maailmapilt ,selles vahendatud
tõed ja väärtused,----kehtib --als
ob ---"otse
kui"....
Kõrgemad väärtused ,mis
loodud kehtimaks 'otse-kui kõrgemad väärtused'.... ---see on
müüdi 'tinglik' kehtivus.
Mis on sama-aegselt nii
"tinglik" kui ka "viimseni tõsikindel"-----st.
--- tinglik ,kuivõrd on tegemist " loodud väärtustega"
,---ja samas ka viimseni 'tõene' , veelgi enam ,see on
--kogu 'tõde' !
--- Ainus "hindamise
mõõdupuu" ühe maailma-pildi sees.
Nietzsche "Rõõmsast
tedusest" tsiteerituna : "Et üksik asetab endale
o m a väärtused ja tuletab neist oma reeglid , rõõmud ja
õigused --- seda on senini peetud kõige hullemaks inimlikuks
eksituseks ja ketserluseks : need harvad ,kes nõnda
julgenud tundnud vajadust õigustada seda endigi silmis ja
reeglina just nõnda : "mitte mina! vaid mingi j u m a l
minu kaudu!" (143)
--- 'Jumalate loomise '
imeline kunst , või küsimus hoopis sellest --- "kuidas
jumalaid sai palju" --- polüteism.
Seda juhul kui inimene
on asetanud ennast oma maailma "keskmesse" ja et
vältida selle asetusega kaasuvat "kogu maailma raskust"
--- nihutab--- selle " raskus-punkti" oma jumalale---
---"Mitte mina!" --- kogu korrastav legitiimsus
"enda kanda võtta" oleks liiga raske ,vähemalt
--liiga tülikas ülesanne ,---vajaks see roll ju vähemalt
osa jumalatele omistatud epiteetidest : kõike-teadmist
,--võimsust , rohkelt vaba aega ,jne. ---mis kõik pärsiks
tuntavalt teotsemist vahetu efektiivsuse alusel.
"Mõrvatud jumal"
tähistamas maailma ,mil ei ole enam 'keset' ---
seisundit mida kirjeldamaks abiks võtta metafoorse
kujundina ---'triiviv laev' , mil ankru -kett on katkenud,---
mis liigub korraga igasse suunda , ---seisab nõnda paigal
--- kuna kõik 'suunad' on kaotanud neile omistatud tähenduse
,----ekslemine ääretus 'tühjuses' ,ilma sihi või otstarbeta
,---olles siiski veel,--iroonia mõttes!--- säilitanud mingi
"teadlikuse Endast" ,koormava sellise ja loodetavasti
,---- võimalikult lühiajalise.
---'Saavutus' ,mis võib
osutuda "liiga suureks"...
selle mõistmiseksi on
vaja veel aega ,nagu on vaja aega ka välgu ja tähtede
valgusel .... kohale jõudmiseks .
'Requim aeternam deo'
....
Mütoloogiline maailmapilt
on emotsinaalsem ,haarab , sest on 'lummav' ja ulatuslikum ,
kehtib ,sest on 'kehtima seatud'.
"Tagasipöördumine
müüdi juurde " tähendab avaramat ,seletamatut ja ka
--'ohtlikumat ' maailma ,--- 'kehtestatu' on seda ikka ,
"turvaline ja läbiproovitud " , tühine ja lame
vaid see ,mis juba kehtima seatud,millega ei ole "kohanetud"
, või nietzschelikumalt : mida ei ole veel 'kohandatud'....
See on tagasipöördumine
vahetuma ja intensiivsema kogemuse juurde ,---otsekui ---
varaseima lapse-ea kirjeldamatu 'värvikirkuse ' ,elamuste
kõikke-haarava intensiivsuse juurde.
Müüt ei selgita mitte
niivõrd asjade ja nähtuste "toimemehanisme" kui---
anab neile 'põhjused' ja eriti just--- ----'eesmärgi'
.---Säärasena "rakendatav" ennekõike
just---subjektiivses plaanis.
Ka Platoni järgi
teatuid kogemuse valdkondi ei saa mõista ratsionaalse meetodi
abil ,sest need nõuavad just vastupidist teadmise liiki ,mida
saab määratleda vaid mütoloogilisena. (nt. Timaios19d)
Müütiline lähenemine on
vastanduv ratsionaalsele mõtlemisele , ---see on
irratsionaalsusesse ulatuv 'mütoloogiline teadmine' ,mis ei
hooli "tõestamisest" vaid kehtestub "tõena
--mida ei saa kritiseerida", mis on aga vaid "nii
-öelda religioon".
Peamine ,mis eristab
müüdi kehtestamist uskumustele omasest lähenemisest , seisneb
tinglikuse rõhutamises , teadlikkuses , mis kui 'unest
--teadlikus' .
Nietzsche "Rõõmsa
teaduse " 54. aforism väljendab seda teadlikkust kõige
täpsemini --- olla teadlik sellest ,et nähakse und ....
---- ja jätkata selle
unenägemise sees , olla selleks 'sunnitud' ,sest sellest unest
ei ole ärkamist , enam.
Ja ometi,--- teadlikus
sellest tähendab--- 'see' ei ole enam "sama uni " ,
kui see tõik teadvustada.
Kui "tõelisest
maailmast saab luiskelugu" ei saa sellest enam saada
midagi "tõelisemat" ,---pöördumatu teisenemine .
-- Kas sellega püstitatakse
või kummutatakse ideaal ? ---- Loomaks üht uut ideaali ,tuleb
tühistada kõik senised.
-- Mõistujutt näivuse
näivusest--- kõik mis jääb...?
"Kes keeldub
millestki viimseni ja kauaks , see võib hiljem, juhuslikult
seda taas-kohates ,mida kunagi eitas arvata end seda
otsekui ---taas leidnud olevat ... "
---
'Die Fröhliche Wissenschaft'
(165)
--- Leida siis teadlikus
'näivusest' ,ärgata ikka samas unenäos , ikka samas 'kohas'
, kohata "uut" ja tunda selles ära kõik juba olnu
,mis tuleb üha uuesti jäädes samaks---
---
'ewige Wiederkehr des Gleichen'----
---'murrangu-punkt'
saamise loos --- millega ei "tehta erandeid"-- "Mitte
vaid inimene , ka 'üle-inimene' tuleb alati tagasi !"
(Aus
dem Nachlass 1882/85 -74)
--- ja jääb üha samaks...
--- Mida tähendab siis
'näivus' ! --- ei mingit "olemuslikkust" millele
vastandada "näivust" ,kui leida need tähistamas
ühte ja sama.
Näivus kõik ,mis on ,
miks mitte 'nimetada' seda siis 'tõeluseks' , olemuslikuks
vms.
Kütkestav iroonia ! ---
minna ringi ja jõuda tagasi ... samasse kohta , mis ei
ole aga 'samaks jäänud'.
'La gaia sienza' ---
"Tänuvõlg kunstile. Kui poleks säärast näivuse
palvelemise viisi : oleks see üldine vale ja väär ,mis
teaduse antus ,et võlts on teadvalt tunnetava olemise eeldus
---talumatu. / Kunst näivuse h e a tahtena" (2Bd.
/107)
____________________________________
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar