(02.
1998.)
Esteetika
tähenduse asu-kohast.
Fr. Nietzsche
lausub oma "Rõõmsas teaduses" kunsti kohta
tänulikke sõnu : " Kui poleks säärast näivuse
palvelemise viisi: oleks see üldkehtivaim valskus, ---
teaduste antus ,--- et võlts on teadvalt tunnetava olemise
eelduseks --- talumatu. /.../ Kunst näivuse h
e a
tahtena ". 1
Nõnda-öeldut
ümber-sõnudes -- kui poleks säärast tajumise korrastamise
ja 'vääristamise'
viisi millele siin osutatakse "kunsti" või
"esteetika" mõistetega,--tuleks säärane kindlasti
"välja mõelda".2
Nõnda-mõistetult
on kunst sfääriks ,mis kätkeb endasse enamat
'teadlikust',nimelt
teadlikust
'näivusest' ,nõnda
kui tegevus mis lähtub illusoorsusest , tegeleb sellega
ümberkujundavalt ja ka suhtub oma tegevuse
saadusesse,--teosesse ,kui illusoorsuse kandjasse.
Nietzsche
järgi on kunstilise lähenemise tasand seetõttu teatud
mõttes
'kõrgem' ,kui
sellele vastandatud teaduslik-ratsionalistlik tõlgitsus-viis
,mis lähtub objektiivse tõe (võimalikust) kindlaks-määratud
asukohast , opereerib mõistete ja propositsioonidega ,ning
suhtestub ümbritsevaga jäigalt ühetisel moel.
Filosoofilise
lähenemise probleemiks kunsti mõiste ja teema-valdkonna
eritlemisel on traditsiooniliselt olnud esteetika vastakuti
seadmine teaduste ainesega. Ehk teisisõnu : mille poolest
erineb esteetiline väärtus ratsionalistlik-eetilisest
väärtusest.
Teadus
kõneleb sellest "mis on " , nõnda nagu "see
on" , arvestab reaalsusega täpselt sellisel kujul
,mil see traditsioonis kujundavalt-vahendatud on,-st.-
teaduslikult korrastatud maailmapilt, mis asetseb
neljamõõtmelises aeg-ruumis ja, mis on liigendatud absoluutse
kehtivusega "loodus-seaduste" kohaselt
"tervemõistuslikult" tavapäraseks maailmas-olemiseks.
Kunsti
tagasihoidlikuks funktsiooniks nõnda
mõistetud tervik-pildis oleks olla pelgaks "kaunistavaks
ripatsiks" ,millekski sääraseks mil puudub iga
olemuslikum tähendus-varjund.
Teaduslik-ratsionalistliku arusaama kohaselt ei ole kunst
säärasena mitte kuigivõrd "tõsiselt võetav asi"
. Tõsi küll, mitte lausa "kahjulik" aga kindlasti
võrdlemisi "ebaproduktiivne" ja sekundaarse tähendusega
"tootmisharu"
Nietzsche
lähenemine on aga diametraalselt vastandlik. Esteetiline
tõlgendus-viis on võrratult 'avaram'
,kuna see hõlmab rohkemat, see on ümbritseva sääraseks
tõlgitsemise mooduseks ,mis hoiab alal 'varjundid'
,mitte
ainult ,et "hoiab alal" , vaid isegi olemuslikustab
kõik-võmalikud tähendusele omistatavad varjundid.
Nõnda
nähtult on esteetiline lähenemine nüansseeritud
maailma-pildi kujundajaks, kuna see vastanduval kombel paljuski
lähtub just küstavast , selles teaduslikus/tavapäraseimas
arusaamas.
Küsimärgist
lähtudes avenevalt mitmetisi võimalusi nägemuse
vormimiseks.
Küsitavuse võib olemuslikustada ,viisil nagu Nietzsche
seda teeb-- kõik on näivus ,pole midagi "olemuslikumat"
või "tõesemat" (--välja arvatud vahest need
tõdemused ise ! -- ) ,maailm kui "igikestev kaos"
,mida inimliku hinnangulisusega millaski hõlmata ei anna ,
ülim teadlikus on teadlikus
'näivusest'.
Siit
ka kunsti tähendus ja tähtsus. Esteetiline lähenemine
vormib kunstiliste vahenditega just nimelt seda "näivust"
, kultiveerib illusoorsust ,teeb seda rõhutatult teadlikult
,-- tõepoolest--- "palveleb näivust".
Kuigi,
sõna " näivus" tavatähenduses ei osuta siin
täpselt . Kunsti "objektiks ei ole kindlasti "näivus"
,kui midagi "ebatõelist" , "tühist või
tähtsusetut.
Pigem
vastupidi ,--'näivusest'
saab ülim reaalsus ja tõelisus ,--- eraldi-asetsev maailm.
Metareaalsus.
Kunsti
eraldi-seisvale maailmale on üheks tähtsamaks iseloomustavaks
omaduseks ,et see säilitab ja hoiab alal. Kunst on midagi
sellist ,mis enne-kõike, -- jäädvustab. Kunsti teoses ,selle
materialis , jäädvustub tunne millestki kunaski "juba
olnust" . See ,mis nõnda "jääb" ongi
ennekõike
'tunne',
-- millestki "olnult olevast" , säärasena otse-kui
'deja vue'
- elamus.
Samaväärsena jääb nõnda olema
mõni skulptuuris "kivistunud" naeratus etruski
neiu huultel kui ka õhu vaid aimamisi tabatav värelus
ühel kunagisel suvepäeval Pariisi lähedal ,mis on vahendavalt
jäädvustatud Monet'
maalil.
Teiseks
kunstilist 'metareaalsust'
iseloomustavaks eripäraks on selle 'eraldatus'.
Kunsti kujustatud "objekt" on sõltumatu, --- ära
rippumatu nii vaatajast-kuulajast,st.-hindajast ,kui ka oma
loojast.
Oletatavasti
ühe Egeuse mere laguuni põhja vajunud Venuse kuju on
kunsti-teos ka avstamata jäädes ja alati sellena
"ära-tuntav" kui see ikkagi kunagi juhtumisi
avastataks.
Nõnda
on kunsti fenomen midagi säärast ,mis otse-kui
"konstitueerib" oma objekte , kunstilise tegevuse
saadused on kui materialiseeritud 'eesmärgi-tunnetus' ,----
kunsti funktsiooniks on olla ühelt-poolt sõltumatu ja
ise-seisev ,teisalt aga säilitav ja vahendav ning toodud
kriteeriumitele vastates ,või neist hoolimata, peab kunsti-teos
alati olema sellena --- " ära-tuntav".
Kunsti
teose "ära-tundmise" psühholoogilises mehhanismis
on midagi ,mis ületab sõna "tunne" tähenduse
ulatuse. Võimalikuks täpsemini viitavaks terminiks on
pakutud mõiste "affekt". 3
Ehk
siis,-- kunstiteos on säärane aistitav fenomen ,mille
põhilisemaks funktsiooniks on kutsuda esile teatud konkreetse
suunitlusega affekte.
Affekte
eristab tunnetest just nende nö.-"konkreetsem suunitlus"
ehk "tingiv determineeritus" ja muidugi,--- suurem
intensiivsuse määr.
Samuti
loetakse affekte primaarsemateks kui tundeid, esimesed nimelt
alles --kutsuvad viimaseid esile, affektid 'vahendavd'
tundeid.
Teisalt
affektid jälle otse vastanduvad tunnetele ,kui pidada silmas
asja-olu ,et kunstiteose poolt esile kutsutud konkreetse
suunitlusega affekt on seda intensiivsem ,mida vähem on
selles pelgalt emotsionaalset reaktsiooni.
"Tegelikult
kunstnikud - /.../ - ületavad alati kogemuse ja tundmuste
tasandi. /.../ Nad on nägijad ja tulijad ."4
Kunsti
sõltumatus on mingis mõttes ka kui "kunstilisuse
mõõdupuu" . Mõeldud siin kunstiteose teatud
"ise-seisvust" ,st.-- kunstilisus mingis asises
objektis otsekui "ilmutaks" ennast ise
vaatlejale-hindajale.
Ehk
tänapäevase kõnepruugiga kohandatult öeldes --
'kunstilisust'
(selle sõna parimas ja avaraimas tähenduses) ei saa
kunaski kuidagi "reklaamida" , st.--asja "tuntuks
tegemine" ei võrdu selle väärtustamisega.
Kunstiline
väärtus on midagi ,mis
'ilmneb' ,
teeb seda lausa "vastuvaidlematul" kombel ,
hoolimata ajastust ja ajavaimust. Nõnda kunst mitte ainult
ei "säilita" ,vaid ka "säilib",(--kuivõrd
"samana" on muidugi ise küsimus).
Kunsti
-
väärtus
(hoides seda tähistust lahus mingi ajajärgu moe-vooludest
sõltuvast "väärtus-(etus-)tamisest") evib mingit
raskestimääratletavat, ja vaid nö.- "absoluutset" aga
kindlasti juhuslikkusest sõltumatut aksioloogilist evidentsi.
Midagi
,mis Platol
oli antud igikestva ja täiusliku hüve -
'eidos'
- idees , mis tähistab (märgistab ühtlasi ka ) "ilusat".
Või
siis Kanti
"Ding
an sich"
,mis küll põhimõtteliselt tunnetamatu aga vahel , mõnel
puhul siiski ,( küll vaid aimamisi ja kaudselt) "otsekui
ära-tuntav" ja ilmneb ,kui ilu või kaunidus maailmas ,
harmoonia või korrapärasus .
Aga
kuigi kunstiline 'väärtus' ,kui kunstilisuse määr on
sõltumatu juhuslikkusest kui pelgast "suvast" ,on
see miskil ebamäärasel moel seotud "juhuse
tahtega"
,mis sarnane otse "jumalikule ettemääratusele" .
Silmas-pidades sellega säärast 'juhust'
,mil üks pintslitõmme mõne "prefektsionisti" töös
õnnestub ootamatult kuidagi "täiuslikul kombel" ,
kusjuures jääb asjaosalisele endalegi selgusetuks ,kuidas
täpselt ja mis annab siin säärase kindluse sõnale --
täiuslikult....
Säärast
fenomeni võib dekonstrueerida kasutades mõisteid nagu ,--
harmoonia ,sobivus ja kokku-kõla.
Ometi
ei võimalda näiteks harmoonia seaduspärasuste tuletamine
ja jäljendamine mehhaaniliselt "konstrueerida"
täiuslikku teost ,st.-- 'Kunsti'
,(- selle sõna romantilises ehk tänapäevases mõttes) ei saa
"luua " vaid 'techne'i
abil või selle pärast. Seitse sajandit tagasi oldi
veendunud aga vastupididses.
Mõned eriliselt mõjuvad maaliteosed minevikust võivad olla
"tehniliselt" isegi ebatäiuslikud ,ometi miski
tabamatu varjund annab selle subjektiivsest hinnangulisusest
üle-oleva ,ise-seisva väärtuse.
Ka
"eba-täiuslikkusel " ei puudu oma võlu ,kuna see
tihti-peale laseb rohkem aimata , jätab fantaasiale rohkem
"mängu-ruumi". Prefektselt täiuslikus teoses seevastu
vahel midagi ahistavalt ja piiratult mõjuvat.
Järelikult on kunsti-teose puhul tegemist (vähemalt) kahe
erineva tasndiga ,--primaarsemaks on esteetiline tasand
,millele sekundeerib tehnilise kompositsiooni tasa-pind (so.-
material ,teostus ,jms.)
Kunstiteos
sünnib alles siis kui "material muutub
väljendus-rikkaks" , alles siis material 'hingestatakse'.
Nõnda
võib ka loobuda erinevate "tasandite" eristamisest ,
väites ,et kunst sisaldab vaid esteetilise kompositsiooni
tasandit,-- tehniline tasapind on alati esimesele allutatud.
Kuigi,--
kindlasti jääb kunstilisuse tajumise ja kujundamise
psühholoogilistes mehhanismides paljutki üha küsitavaks ;
veelgi enam ,-- võib õelda ,et kunst ongi üle-üldse kui
üks kõike-hõlmav
'küsimus'....
Isegi
tajumine ,aistimine on juba "küsivalt suunitletud"
,--- seda isegi siis kui vastuseks saab vaikus. ---
Muusikateoses
võib olla olemuslikumaks komponendiks paus. Väljaütlemata
sõnad mõnes luuletuses ,võivad osutuda väljendus-rikkamaks
kui terved köited proosas.
Maaliteoses
perspektiivi kujundatud tühjuse tajumus avab 'sügavuse
mõõtme'
,nihutades sellega tähenduse "raskus-keskme" hoopis
teisele tasa-pinnale
,mida
tinglikult võiks võrrelda transtsendentse sfääriga.
Perspektiivi
kujutamise sümboolne tähendus seisneb transtsendentsi
"piltlikustamises" ,millega avardatakse maalikunsti
'ruumilist'
ulatust. ( Nõnda on "aistingulise transtsendentsi"
puhul tegemist millegi otse vastupidisega kui uskumustele
omase -- "üle- meelelise " transtsendenti-kujutelmade
puhul.)
'Tühjus'
kui väljpeetud paus on kunsti-loomes tähendus-rikas moment.
Puhas paberileht saab loomingu eelduseks , konsentreeritud
vaikuse hetk eelnemas igale loomingulisele aktile.
Deleuze/Guattari
tsiteerides : "... tühjuseski peitub aistitavat, ja kogu
aistingulisus koosnebki iseenesest ja tühjusest, mis püsib
pinnases ja õhus, säilitades tühjust , säilib tühjuses
ennast säilitades. Lõuend võib olla nii täis , et isegi
õhk ei mahu seal enam liikuma , aga kunstiteos on see
alles siis kui seal on piisavalt tühjust..." 5
Kunsti-teose
eri-omase õhustiku loomisel tuleb nii-siis arvestada
säärast näivalt olematut koostis-osa nagu "tühjust".
Ometi ei tähenda see kaugeltki mitte "lõpetamatust"
,mida võib kohata nt. laste või hullude teostes.
Pigem
võiks loomingulise kreedona kehtida nõue eemaldada "
kõik üleliigne" , vältida kõike üleliigset.
Mida
aga lugeda "üleliigseks" sõltub juba kellegi
subjektiivsest arusaamast.
Ortega
y Gasset
kutsub üles kunsti "dehumaniseerima" 6
,--
maalida maastikuid ,mis eelnesid inimesele , maastiku-vaateid
ilma kujutletava "vaatleja" juures-olekuta.
Nõnda
talitades on kunstnikul võimalus distantseeruda
"ühiskondliku looma" staatusest ,eraldada ennast oma
loomingus säärase "liigi-määratluse" ahistavast
piiratusest ja sellise olemise vormiga paratamatult kaasnevast
--"tühjade vaatide kõminast".
Ometi
on selge ,et isegi kujutledes "maastiku-vaateid ilma
vaatlejata",-- pole säärane pürgimus oma konsekventse
lõpuni arendatav.
Cézanne'i
sõnul : "Inimene on puudu ja ometi viimseni maastikus".
Kunsti
de-humaniseerimine
mõistetav kui ümber-kujundava loomise akt, esimene pilk
übritsevale , asjadele nime andmine ja nende ümber-vääristav
vormimine.
Nõnda
ei vahenda van
Goghi
"Turnesols" mitte pelki retseptiivseid muljeid
mingist asisest asjast vaid siingi tegemist affekteeritud
kaemise tõlgendamisega kunsti -vahendite keelde.
See
on aistingute jätkuv tõlgendamine ja üha uuesti-tõlgendamine
sõnadesse ,värvidesse ,helidesse ja kivisse.
Kunsti-loome ei saa nõnda olla pelgaks seisukoha-võtuks või
arvamuse avaldamiseks , seeon pigem kui uuesti nägemine ja
taas ära-tundmine ja selle vahendav jäädvustamine.
Jäädvustamine
tähendab siin ,--anda möödalibisevale hetkele materiali
kestvus, rajada ühe möödunud hetke ülistuseks
'Monument'.
Säärane
"monument" ,mis võib koosneda vaid mõnest
luule-reast ehk paarist pintsli-tõmbest, aga jäädvustab
olulisema--tunde sellest ja seda seniks kuni materialil on
püsi.
Kunsti-teosest
saab nõnda 'mälestus-märk
'
igale väärilisemale kunagi olnud hetkele ja samas, hoiaku
väljendusena ,--ka 'au-sammas'
,-st.- tahta neid hetki ,tundeid säärasena alati tagasi.
Just
seda tähendabki
Nietzsche
"ewige wiederkehr des Gleichen" ,-- " samase
igavene taas-tulemine"
See
väljendab dionüüsoslikku jaatust ja elaani,tahet hävitada
ja uuesti-luua ja mis vastandlik nn. " apollonlikule
kunstile" ,mille jüngrid pürgivad täiustama ja edendama
ümbritsevat 'ratio' tähe all.
Nietzsche
kunsti -käsitluse patrooniks on kindlasti muistse Hellase
jumal Dionysos. Kunsti jaatamine selle ülendamiseks,
eksperimenteerides nii kujutaja kui kujutatavaga , et vahendada
kunstilise metareaalsuse võimalikkust ja vajalikkust asise
ilma tarvis.
1
Fr. Nietzsche "Die Fröhliche Wissenschaft " , Bd. 2
. / 107.
2
Sõna : "esteetika" on mõistetud järgnevalt
lähtuvalt filosoofilisest kontekstist esteetilise väärtuse
filosoofia ehk nn. " kauniduse" (v. "ilu")
- filosoofiana.
3
G. Deleuze & F. Guattari "Mikä filosofia on?"
, Gaudeamus '93 , s.3-225 ,sealt: "Persepti ,affekti ja
käsite " ,s.168-203 ,lk.169
4Ibid.
-- lk. 175
5Ibid.--
,lk. 170
6
Ortega y Gasset "Masside mäss" , "Akadeemia"
'94 lk.1245
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar